פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 19.04.2024
אופ"ק לא יצמצם את התפוקה
06/06/2015 22:14

מחירי הנפט יישארו נמוכים. זו הערכת ארגון אופ"ק בעקבות כינוס שרי הנפט של חברות האירגון בסוף השבוע בוינה. הכינוס הסתיים ביום שישי הסתיים ללא הפתעות, ובהתאם להערכות המוקדמות הודיע הארגון כי תפוקת החברות תשמר על רמה של 30 מיליון חביות ביום.

 | חדשות האנרגיה |

 מדובר בהערכה או "הנחיה" של הארגון, ולא החלטה מחייבת על תקרת התפוקה. משמעות ההחלטה היא מעין "המלצה" המאפשרת למעשה לכל אחת מהמדינות החברות להגביר את התפוקה אם רצונה בכך. "הפקת נפט היא זכות סוברנית של כל מדינה" אמר שר הנפט הסעודי עלי אל נעימי לעיתונאים בתום הכינוס.  בעקבות פרסום ההודעה ירד מחיר הנפט בשוקי העולם בכ-1.2 דולר לחבית.

החלטת אופ"ק משאירה מקום להתרחבות התחרות בשוק הנפט, אפשרות שמדינות שונות ינסו להגדיל את הכנסותיהן לא באמצעות הגבלת התפוקה והעלאת מחירים, אלא באמצעות הגדלת התפוקה תוך כדי ירידת מחירים. חלק ממדינות אופק כבר נוקטות מדינות זו ומגדילות את התפוקה בניסיון למנוע ירידה בהכנסותיהן. ערב הסעודית, הגורם המרכזי בארגון הגיעה השנה לתפוקת שיא של 10.3 מיליון חביות ביום, במסגרת מדיניותה המכוונת לשמור על רמת מחירים נמוכה ולשמור על נתח השוק שלה בתפוקה העולמית. אירן מסוגלת להגדיל במידה משמעותית את התפוקה שלה, אולם היא מוגבלת על ידי הסנקציות הבינלאומיות. גם לעירק יש פוטנציאל להגברת התפוקה, שנפגעה כתוצאה מהמלחמה המתחוללת על אדמתה.

בשוקי הנפט צופים במתח להחלטה בעניין הסנקציות על אירן, האמורה להתקבל בתום החודש, בהתאם להתקדמות השיחות על הגרעין האירני. אם יושג הסכם להסרה הדרגתית של העצומים על אירן. צפויים מחירי הנפט לחזור ולרדת, לאחר התאוששות המחירים בחודשים האחרונים. היעדר הסכמה עשוי להשפיע על שוק הנפט בכיוון ההפוך ולגרום לעליה נוספת מחשש לאי גידול בתפוקת הנפט האירני ועליה במתח המדיני במזרח התיכון. 


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy