פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
יזמי אנרגיית רוח עתרו נגד הפחתת התעריפים
09/06/2015 16:25

שתי חברות להפקת אנרגיה באמצעות טורבינות רוח עתרו לבג"צ נגד החלטת רשותה חשמל להוריד את תעריפי החשמל המופק מרוח בשיעור של כ-20%. החברות דורשות לבטל את ההחלטה.החברות הן אי.די.אף אנרג'י נובל ישראל, חברה בת של חברה צרפתית העוסקת בענף, ושותפתה הישראלית חברת בלו סקיי אנרג'י (רוח).

 | חדשות האנרגיה |

בעתירה, שהוגשה באמצעות משרד עו"ד ניר אמודאי ממשרד ארדינסט-בר נתן ושות, טוענות החברות שרשות החשמל החליטה להפחית את המחיר שישולם למפיקי החשמל באמצעות הרוח על סמך נתונים בלתי בדוקים, שחלקם סותרים את התחשיבים שעליהם מסתמכת הרשות.

בעתירה נטען שרשות החשמל החליטה להוריד את התעריפים שנתיים וחצי בלבד לאחר שהחליטה על התעריפים המקוריים, שנועדו להבטיח את המחיר ליזמים שיסתכנו במיזמים להפקת אנרגיה מרוח. ההחלטה התקבלה לאחר ששום מתקן להפקת מאנרגיית רוח לא הוקם.

בטרם ההחלטה ערכה רשות החשמל שימוע, שלטענת החברות לא היה אלא למראית עין בלבד. הרשות נימקה את הכוונה להפחית את המחירים בירידה במחירי הטורבינות ובעובדה שהטורבינות החדישות הן יעילות יותר ולכן עלות החשמל המופקת באמצעותן נמוכה יותר.

לפני השימוע הודיעה הרשות על כוונתה להפחית את התעריפים ב-15% בלבד. החברות התייצבו לשימוע וטענו שהנתונים על פיהם מבקשת הרשות להפחית את התעריפים, שגויים. הן טענו ש"מדד בלומברג" לעלויות הפקת חשמל מרוח דווקא עלה מאז פורסם התעריף המקורי, ולא ירד כפי שטוענת הרשות. החברות טענו גם שקביעת הרשות על פיה עלתה יעילות הטורבינות אינה מבוססת על נתונים בדוקים, והרשות סירבה למסור פרטים על הבדיקה שנערכה בנושא, אולם בתום השימוע החליטה הרשות להפחית את התעריפים ב-6% נוספים, החלטה המוגדרת בעתירה כ"מחטף".

בעקבות הפחתת התעריפים יורדת התשואה הצפויה ליזמים מ-51% - המוגדרת כתשואה נורמטיבית מקובלת, ל-8% בלבד, והיא אינה עומדת בסטנדרטים בינלאומיים ואינה משקפת את הסיכון ליזמים.

יצויין שבעבר ערכה חברת האנרגיה דלק ניסוי בהפקת חשמל מרוח ולשם כך הציבה חוות טחנות ברמת הגולן. הניסוי הסתיים ללא הוכחת כדאיות כלכלית, ומאז, כפי שנאמר בעתירה, לא הוקמו בישראל תחנות כוח המבוססות על אנרגיית הרוח. לעומת זאת פועלות היום ברחבי אירופה עשרות אלפי טחנות רוח. בחלק מהמיזמים מעורבות גם חברות ישראליות כמו אנרג'יקס הפועלת בפולין. התעריפים המשולמים למפיקי אנרגיה מהרוח גבוהים משמעותית, לעיתים בעשרות אחוזים ממחירי החשמל, וההפרש מועמס על מחירי החשמל הכלליים במדינה. אנשי משרד האוצר מנסים להפחית ככל האפשר את התעריפים למפיקי אנרגיה מתחדשת, בניסיון להוזיל ככל האפשר את תעריפי החשמל לצרכנים.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy