פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 25.04.2024
שטייניץ לגילה: עזוב מיד את תפקידך
14/06/2015 09:24

שר התשתיות יובל שטייניץ סבור שעל הממונה על ההגבלים העסקיים לפרוש מייד מתפקידו. השר התארח הערב בתכנית פגוש את העיתונות עם ערד ניר והתייחס להודעת ההתפטרות של גילה, לאחר שלא התקבלה הצעתו ליצירת תחרות בשיווק הגז. " כשמתפטרים צריך לדעת איך להתפטר. מי שמתפטר במכתב מחאה פומבי, ההתפטרות שלו היא מיידית" אמר שטייניץ. "לא יכול להיות שאדם אומר שהוא עוזב אבל עדיין נשאר כמה חודשים."

 | חדשות האנרגיה |

שטייניץ האשים את גילה כי הוא בחן את ההסדר המוצע רק בהיבט אחד, היבט התחרות . "תחרות היא דבר מאד חשוב. במתווה שרוב המומחים מסכימים עליו, תיווצר תוך שלוש-ארבע שנים תחרות. במתווה השני, בעצם יפותח רק תמר, ובלי פיתוח של לווייתן כריש ותנין לא תהיה כאן תחרות גם בעוד ארבע או חמש שנים. אנחנו הולכים לעשות הגבלה מסויימת על יצור הגז, שזו הגבלה שאין מדינות אחרות בעולם עשו את זה, וגם הגבלה מסויימת על גובה המחיר."

שטייניץ אמר שלסוגיית הגז קיימים היבטים נוספים שהוא אינו מצפה מגילה להתייחס אליהם כמו איום התחרות עם הגז האירני, אם יושג הסכם להסרת הסנקציות מעליה. "שדות הגז של אירן גדולים פי 50 משדות הגז של מדינת ישראל והם שדות יבשתיים שעלות הפיתוח שלהם נמוכה והם אטרקטייביים יותר. הם ייכנסו לשוק ואז אם לא נזדרז לפתח את לווייתן אירן תחזור בשנת 2016 לשוק, והחברות המפתחות גז יעדיפו לפתח את השדות שם."  

שטייניץ אמר שהוא רואה בפיתוח שדות הגז יעד מרכזי. נושא הגז תקוע. לווייתן התגלה בשנת 2010, ב-2013 היה אפשר להתחיל לפתח אותו, עד היום הגז נשאר בבטן הים. עכשיו אני אומר חד משמעית אנחנו תמיד צריכים ללמוד ממה שקרה במדינות אחרות. אסור לנו להיות מדינת חלם. כולם צודקים נורא, כל הרגולטורים בכל המשרדים, כל אחד מסתכל מזווית מסויימת, אבל בסוף הגז עלול להישאר בים. אני שר אנרגיה במשרה מלאה. האחריות והסמכות עלי להוציא את העגלה מהבוץ, זאת אומרת להוציא את הגז מהים. כרגע זה לא קורה. כרגע אנחנו קצת מכשילים את עצמנו.

האינטרס הציבורי הוא ברור, שיהיה גז ונפתח את לווייתן וכריש ותנין ונמשיך לעודד קידוחים למציאת גז ונפט ונמשיך לעודד חברות לקדוח ולהמשיך לחפש גז ונפט.

צריכים לעודד את פיתוח השדות. השדות האלה הם יקרים לפיתוח."

 גילה אמר בתגובה שיש לו שורת נושאים נוספים לקדם מלבד נושא הגז. וכי הוא מתכוון להעביר את התפקיד באופן מסודר לממונה שייבחר באמצעות וועדת איתור. ""אם הייתי עוזב מייד, זה היה מקל על משרדי הממשלה לחתום על הפשרה המסתמנת. מטרת ההתפטרות לא היתה להקל על יישום פשרה זו". משמעות ההודעה היא שגילה צפוי להמשיך ולהיאבק על עמדתו, למרות הודעת הפרישה שלו. העברת הדיון בהסדר הגז לקבינת המדיני בטחוני נועדה לבסס את עמדת ראש הממשלה, על פיה יש להסדר חשיבות אסטרטגית ולכן ניתן לאשר אותו גם ללא התחשבות בממונה על ההגבלים או בהחלטות בית הדין להגבלים.

השבוע צפוי הקבינט המדיני – בטחוני לדון בהצעת ההסדר שגובשה על ידי צוות בין משרדי בראשות ראש המועצה הלאומית כלכלה, יוג'ין קנדל. פירטי ההסדר לא הוצגו עד כה לציבור אם כי חלקים ממנו הוצגו לחברות הגז. על פי ההסדר תישאר חברת נובל בעל ההחזקה העיקרית במאגרים הגדולים תמר ולווייתן, וקבוצת דלק תמכור אחזקותיה בכל המאגרים למעט לווייתן. המאגרים כריש ותנין יימכרו ליזמים חדשים ועם פיתוחם תיווצר תחרות מסויימת בין מפיקי הגז.

על לתחילת ההפקה מהשדות האחדים ייקבע מחיר מרבי לגז, ככל הנראה 5.7 דולר ליחידת חום, עם הצמדה לתנודות במחירים הבינלאומיים על פי מנגנון שפרטיו טרם סוכמו. ההסדר יפורסם ויעמוד לשימוע ציבורי.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy