פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 29.03.2024
טרכטנברג: מחיר הגז גבוה מידי
21/06/2015 21:06

בעל השליטה בקבוצת דלק יצחק תשובה הגיע היום לפגישה במשרד האוצר במסגרת הדיונים על הסדר הגז. במהלך הפגישה בין תשובה לראש אגף התקציבים אמיר לוי דחה לוי את בקשתו של תשובה שהמדינה תתחייב שלא לשנות את תנאי הרגולציה בענף חיפושי הגז במהלך השנים הקרובות.

 | חדשות האנרגיה |

תשובה הביע את דאגתו נוכח השינויים הרבים בתנאי הרגולציה מאז התפרסמו תגליות הגז בים התיכון וטען שמשקיעים מקומיים וזרים אינם יכולים להיכנס להתחייבויות ארוכות טווח נוכח השינויים התכופים. במשרד האוצר סירבו להתחייבות חוזית להיעדר שינויים.

הצוות העוסק בהסדר הגז מנסה להשלים את תנאי ההסדר בניסיון להביא להצעה מוסכמת שתונח במהלך השבוע על שולחן הקבינט המדיני בטחוני, אולם אין כל וודאות עדיין שההסכם יושג. בין היתר לוחצות חברות הגז להקדים את לוח הזמנים באופן שיאפשר יצוא של למעלה מחמישים אחוזים מהגז המופק בתמר, עוד לפני פיתוח שדה לווייתן והשלמת צינור גז נוסף משדה תמר. כמו כן דנים אנשי האוצר עם חברות הגז על המחירים המפוקחים בענף עד להתפתחות תחרות ושינוי שיטת ההצמדה של מחירי הגז בחוזים שנחתמו ובחוזים שייחתמו לעתיד. הכוונה היא להגיע נוסחת הצמדה למחיר ממוצע של חוזי גז לטווח ארוך הנחתמים בעולם, נוכח העובדה שהגז אינו סחורה בינלאומית ולכן אין למחירו ציטוטים בבורסות הסחורות.  

ח"כ מנואל טרכטנברג ממפלגת העבודה קרא היום לממשלה להטיל פיקוח מחירים על הגז הטבעי מכיוון שאין כבר דרך ליצור תחרות בענף. טרכטנברג, פרופ' לכלכלה וחבר מטעם מפלגת העבודה בוועדת הכספים של הכנסת, אמר בהופעתו באוניברסיטת חיפה שמחיר הגז הטבעי שרוכשת ישראל כפול ממחירו בעולם, וקרא לשנות את שיטת ההצמדה של חוזי הגז.

 "נעשה פה מעשה חלם, ולצערנו מי שטוען שניתן לפרק את המונופול טועה לחלוטין. הפתרון האפשרי היחידי כיום הוא יצירת מנגנון מחירים נמוך משמעותית מהמחיר 5.8 דולר שקיים כרגע. בנוסף יש לבטל את ההצמדה למדד המחירים האמריקאי שמבטיח לנו עליית מחירים לאורך זמן כאשר בעולם כולו המחירים במגמת ירידה. מעבר לכך יש ליצור נקודות יציאה מהחוזה שיאפשרו דיון מחודש על המחיר במקרה בו המחיר העולמי יורד. לצערי אני כבר רואה כיצד בעוד מספר לא רב של שנים נמצא את עצמנו עם מחיר של 7-8 דולר, בזמן שבעולם המחיר ירד לכ-3 דולר." אמר טרכטנברג.

טרכטנברג הדגיש כי אינו מבקר את בעלי חברות הגז אלא את המדינה. " אינני מאלו המתלהמים כנגד בעלי החברות, לא הם אלו שכשלו אלא ממשלת ישראל שמאז 2009 לא טיפלה בבעיה, ופתאום בשנת 2015 כולם מופתעים שיש מונופול".


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy