פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 25.04.2024
דרעי תומך בהסדר הגז
22/06/2015 22:22

שר הכלכלה אריה דרעי הודיע לראש הממשלה הערב כי לא יסכים להיות חותמת גומי לאישור הסכם הגז. על פי תכניתו של ראש הממשלה אמור הסדר הגז לקבל את אישור וועדת השרים לענייני ביטחון ולאחר מכן לצאת לפועל באמצעותו חתימתו של שר הכלכלה, על פי סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים. סעיף זה מאפשר לעקוף את התנגדותו של הממונה על ההגבלים העסקיים להסכם.

 | חדשות האנרגיה |

הממונה, דיויד גילה, התנגד להסכם המתגבש בנימוק שהוא אינו נותן מענה לצורך ליצור תחרות בין ספקי הגז. הערב שלח שר הכלכלה דרעי מכתב לראש הממשלה ובו הוא מודיע "נוצר מצב אבסורדי שבו שר הכלכלה נדרש לפטור הסכם כובל משיקולים של מדיניות חוץ או ביטחון, בעוד שאנשי המקצוע ממשרד הכלכלה כלל לא שותפו כחלק מהצוות שדן במתווה... למרות כל האמור, נכנסתי לנושא בשבועות האחרונים במטרה ללמוד אותו לעומק. אדגיש כי אין בכוונתי לשמש כחותמת גומי, וגם אם אדרש להפעיל את סמכותי, אעשה זאת אחרי שאעמיק בפרטים ואשמע את עמדות חברי הכנסת והציבור כולו".

בהמשך מכתבו מעלה השר דרעי שבעה תנאים לחתימתו. התנאים שמציב דרעי תואמים במידה רבה את תנאי ההסדר המתגבש והם עלולים להקשות על ראש הממשלה רק אם ירצה לעשות ויתורים נוספים ובלתי צפויים לטובת חברות הגז.

דרישותיו של דרעי הן:

: 1. מכירת המאגרים הקטנים על ידי קבוצת דלק לגורמים חיצוניים בתוך זמן קצר יחסית של 14 חודשים עם אפשרות ל-4 חודשים נוספים תחת נאמן. המכירה המואצת מיועדת ליצור תחרות בענף הגז.

2. לוח זמנים מוגדר למכירת החזקות קבוצת דלק במאגר תמר ולהקטנת החזקות נובל במאגר. על פי חוק הריכוזיות נקבע למכירה פרש זמן של 6 שנים, דרעי מסכים להארכה של שנה נוספת בהחזקה תחת נאמנות.

3. מהלכים להבטחת לקוחות למאגרים כריש ותנין, באמצעות קיצור חוזים שנחתמו על ידי תמר. דרעי מתריע שאם לא יהיו למאגרים לקוחות מובטחים, הם לא יפותחו ויהיה גם קשה למצוא להם קונים.

4. קביעת לוחות זמנים לפיתוח מאגר לווייתן והנחת צינור גז נוסף לשוק הישראלי.

5. קביעת פרק זמן בן 10 שנים למבחן התחרות. אם בעוד 10 שנים יתברר שאין בענף הגז תחרות, לחזור ולחייב את החברות למבנה של שיווק נפרד.

6. שורת מהלכים להאצת החיבור של מפעלים לגז הטבעי באמצעות הסרת חסמים ועידוד מפעלים להסבה לגז.

7. הבטחה שמחיר הגז שייקבע יהיה "סביר ותואם את הנעשה בעולם". דרעי אנו נוקב במחיר ועם זאת נראה שלא יערער אם ראש הממשלה יכריע  במחלוקת מחיר המקסימום יקבע מחיר של כ-   5.6 דולר ליחידת חום.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy