פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 29.03.2024
גפני: "לפטור התקנים סולאריים מארנונה"
23/06/2015 22:12

"יש להקל על מי שמתקינים התקנים סולאריים לייצור חשמל על גגות, בין בפטור מארנונה, בהקלות משמעותיות במיסים ובמיוחד בהסרת ביורוקרטיה", כך היום יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, בדיון במסגרת ציון יום הסביבה הבינלאומי בכנסת.

 | חדשות האנרגיה |

גפני אמר כי הוא "מחויב לנושאי הגנת הסביבה ועל-כן אפעל בנחישות לעודד שימוש באנרגיות חלופיות וחסכון בחשמל". הוא קרא לאנשי האוצר לחזור בתוך חודש עם מענה לדרישות הוועדה: מתן פטור מארנונה על מערכות סולאריות להפקת חשמל, קביעת פחת קבוע על המערכות ולא בהוראת שעה, הגדרת גגות ירוקים המשמשים לגידולים חקלאיים כעיסוק בחקלאות עם כל ההקלות שיש בכך ולא תעשייה.

הוועדה האריכה עד לתום 2015, את תוקפן של תקנות המקנות פחת בשיעור 25% על המערכות הסולאריות, המאפשר ניכוי במס בעד הירידה בשוויין של המערכות עם הזמן".

סיון להבי מאגף תקציבים במשרד הפנים אמרה בדיון: "נכסים שמניבים הכנסה לנישום חייבים במס. אנחנו עושים הבחנה באיזו תועלת מדובר. ככל שהמערכת לא מביאה תועלת כלכלית, המיסוי יהיה נמוך וככל שיהיה רווח, המערכת תמוסה. יש הבדלים בין המיסוי על מערכות אם הן על הקרקע או על גגות. אין ספק שהמערכות בנגב שתופסות שטחים רבים למועצות חייבות במס ובארנונה".    רפרנט אנרגיה באגף תקציבים, שניר ניב אמר שבכל מקרה הארנונה על מערכות המותקנות על גגות נמוכה מאשר על אלו שמותקנות על הקרקע.

 חשב הכנסת, חיים אבידר דיווח על התקנת המערכות בכנסת והדגים מה יקרה אם עיריית ירושלים תחליט לחייב את הכנסת בארנונה בגין המערכות: "התקנו 4,600 מ"ר של התקנים פוטו-וולטאים רק לצרכיי הכנסת ואמור לחסוך 400 אלף ₪ בחשמל. התחזוקה עולה 50 אלף בשנה. כלומר חסכון של 350 אלף ₪ בשנה. בחישוב  החזר הלוואה ב- 10 שנים ובריבית של 3%, מגיעים לכך שהארנונה שאפשר לשלם היא שקלים בודדים, כ- 10 ₪ ל- 1 מ"ר לשנה. קחו יותר ואני מפרק את כל ההתקנים".     ראש תחום כנסת ירוקה, ד"ר שמואל חן: "הרעיון היה להפוך את הכנסת למודל ולעודד משרדי ממשלה לפעול בעקבותינו. יש החלטת ממשלה בעניין. אצלי בבית משלם מס הכנסה כי יש לי הכנסה מהמערכת וזה בסדר, אבל בשיטת מונה נטו, שנועדה אפשר קיזוז הפקה בצריכה עצמית על-מנת לחסוך לחברת החשמל זיהום אוויר ומניעת התחממות כדור הארץ, אין הצדקה למיסוי ובוודאי לארנונה".

מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה מתחדשת, דב קוטלר, אמר: "התהליך ארוך יקר ומסורבל והציבור מעדיף להימנע מזה. היום לא ניתן למכור חשמל אלא רק לייצור פרטי. זה ההסדרה של רשות החשמל, זה נועד רק להניע את התחום, מה שאכן התרחש בפועל. הפתרון; הסדרה למערכות קטנות: לייתר חובת ניהול ספרים, שזו ביורוקרטיה מיותרת שמרחיקה אנשים מהתחום".

 ד"ר יונתן אייקנבאום מגרינפיס ישראל מתח ביקורת על החסמים בענף: "במקום לעודד אנרגיה סולארית שרווחית לכולנו, מערימה הממשלה חסמים בירוקראטיים. מתקן סולארי בודד יחסוך למשק אלפי שקלים, יפחית את זיהום האוויר והתחלואה ויקצץ את חשבון החשמל של משק הבית. לכולנו מגיע אנרגיה סולארית והגיע הזמן לשים סוף למחדל המתמשך".

נציגי השלטון המקומי ורשות המיסים ניסו לספק הסברים למצב בישראל. עוזר לסמנכ"ל כלכלה במרכז השלטון המקומי, ציון נקש: "אנחנו בעד מתן פטור לצורך פרטי, ככל שלא מדובר בעסק. לא התייעצו אתנו בעניין הזה עד היום ועל-כן אנחנו לא חלק מהתהליך עד כה".

ברוך משולם ממחלקת ייעוץ וחקיקה ברשות המיסים: "הממשלה החליטה על פחת מואץ של 25% לניכוי הוצאה גדולה יותר בכל שנה. קיים תזכיר חוק שיפטור יצרנים פרטיים מהגשת דו"ח לרשות המיסים. היום חייבים לפתוח תיק, כי עדיין מדובר במכירת חשמל לספק".


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy