פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 25.04.2024
קנדל דוחה את הביקורת של טרכטנברג
23/06/2015 22:20

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' יוג'ין קנדל דוחה את טענתו של ח"כ פרופ' מנואל טרכטנברג שמחיר הגז בישראל כפול ממחירו בחו"ל. בוועידה השנתית לאנרגיה ולכלכלה שהתקיימה היום אמר קנדל: "אין שחר לטענה זו. "אם לוקחים את התפלגות מחירי הגז בעולם אנחנו נמצאים פחות או יותר באמצע ההתפלגות.

 | חדשות האנרגיה |

 המחירים ברוב המדינות המפותחות גבוהים יותר. מדינות שבהן המחירים נמוכים יותר הן ארצות הברית, קנדה מדינות דיקטטוריות שמסבסדות את מחיר הגז שלהן או מדינות שבהן הגז הוא תוצר הלוואי של תעשיית הנפט. בעבר היו שורפים את הגז הנפלט בהפקת הנפט והיום הוא משמש לצריכה מקומית. אצלנו נמצא גז עמוק בים והמחיר משקף גם את עלות ההפקה הגבוה".

יצויין שמחיר הגז הממוצע הנרכש על ידי מדינות האיחוד האירופי היה בחודש מאי 7.27 דולר ליחידת חום, לעומת מחיר ממוצע של כ-5.5 דולר ליחידת חום בחוזים שחתמה שותפות תמר עם צרכנים ישראלים.

הייתה זו הופעתו הראשונה של קנדל שבה דיבר על המתווה המגבש והדף את הביקורת הנמתחת על המתווה בחוגים שונים. קנדל הסביר שמחיר הגז אינו אחיד בעולם וגם בארצות הברית, שבחלקים ממנה נמכר הגז במחיר זול משמעותית ממחיר החוזים בישראל, יש הבדל בין אזורים שונים. "בלואיזיאנה אין מה לעשות בגז המופק והוא נמכר לצרכנים בזול. בקליפורניה ובניו יורק המחירים אינם זולים מהמחירים בישראל".

קנדל גם נימק מדוע אין בכוונתו להמליץ על פיקוח על מחירי הגז. "זה נוסה גם בקנדה ובמדינות אחרות, והניסיון מוכיח שכאשר מפקחים על מחיר הגז אמורים לקרות שני דברים: או שהמחיר בפיקוח גבוה מידי ואז הוא פוגע בצרכנים, או שהוא נמוך מידי ואז נוצר שיבוש באספקה וכולם נפגעים".

קנדל אמר שהוועדה בראשה הוא עומד מתכוונת ליצור מתווה שיהיה WIN-WIN לכל הצדדים, באופן שיאפשר הספקה אמינה של גז במחירים סבירים לצרכנים ויבטיח רווח לספקיות הגז. מחיר סביר לגז הוגדר על ידי קנדל כ"מחיר שהיה נקבע לו היה בישראל שוק תחרותי לגז". לדבריו ההשוואה שנעשתה למחיר הגז המופק במפרץ ניו מקסיקו אינה נכונה, מכיוון שהגז מהמפרץ יכול להיות משווק רק לארצות הברית, והוא אינו מחיר תחרותי"

המתווה יאפשר יצוא גז שכן ללא ההכנסות מיצוא יצוא לא ניתן יהיה לפתח את שדה לווייתן.

קנדל דחה את הטענות על חוסר השקיפות בה פועלת הוועדה בראשה הוא עומד והודיע שהחלטות הממשלה שיתקבלו בעקבות ההמלצה יידונו גם בכנסת ויוצגו לשימוע ולהערות הציבור.

הקבינט המדיני בטחוני אמור לדון בהסדר הגז עם חברות הדלק ביום חמישי הקרוב. על פי ההסדר ייקבע מחיר תקרה לחוזי הגז, שיהיה ככל הנראה דומה למחיר אותו משלמת חברת החשמל, כ-5.5 דולר ליחידת חום. מגבלת המחיר תוסר לאחר שיימכרו מאגרי תנין וכריש ומתחרים חדשים ייכנסו לענף. לכניסת מתחרים חדשים יוטלו מגבלות על חתימת חוזים ארוכי טווח בין תמר ללקוחות חדשים.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy