פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
הכנסת לא תכשיל את הסכם הגז
28/06/2015 22:38

הכנסת תדון מחר בהסכם הגז, לאחר שהעברת הסמכויות לחתימה על ההסכם אושרה על ידי הממשלה ברוב קולות, ובהתנגדות השר להגנת הסביבה אבי גבאי. שר האוצר משה כחלון, שר השיכון יואב גלנט ושר הרווחה חיים כץ נמנעו מהשתתפות בישיבה, מחמת ניגודי עניינים.

 | חדשות האנרגיה |

רה"מ בנימין נתניהו אמר: "בסוף השבוע אישרנו פה אחד בקבינט את האצת הפיתוח והרחבתם של שדות הגז הטבעי שנתגלו מול חופי ישראל. אני נחוש לקדם פתרון ריאלי שיביא גז למשק הישראלי. אני לא אכנע להצעות הפופוליסטיות שישאירו את הגז במעמקי האדמה. כבר ראינו מספיק מדינות שנכנעו ללחצים הללו, והגז נשאר באדמה - אסור לתת לזה לקרות כאן. המתווה שגיבשנו מפרק את המונופול. הוא יכניס בעשורים הקרובים מאות מיליארדי שקלים לחינוך, לתרבות, לבריאות, ולעוד דברים רבים אחרים לטובת כל אזרחי ישראל. אחרי שנים של דיונים הגיע הזמן להכריע, כדי שהגז ייצא מהאדמה ויגיע לכלכלת ישראל ולאזרחי ישראל".

השר גבאי מתח ביקורת על המהלכים לגיבוש ההסכם ואמר שעל המדינה להתנהג כריבון ולא כשותף לחברות הגז. "לכן עליה לקבוע את הרגולציה ולא לנהל משא ומתן" אמר גבאי. ערב ישיבת הממשלה שלח גבאי מכתב למזכיר הממשלה ובו הודיע כי לא יתמוך בהצעת ההחלטה מכיוון שלא קיבל את פירטי ההסכם עליו מתכוונת המדינה לחתום עם חברות הגז.

בתום הדיון שיתקיים מחר אמורה הכנסת לאשר את העברת הסמכויות מוועדת השרים לענייני חוץ וביטחון לממשלה. מטרת ההחלטה היא להפקיע מהרשות להגבלים עסקיים את הזכות למנוע אתך ההסכם, מנימוקים של בטחון המדינה ויחסי החוץ שלה. על פי החוק אמורה היתה וועדת השרים לענייני ביטחון לקבל החלטה ולאפשר בכך לשר הכלכלה אריה דרעי לחתום על ההוראה העוקפת על הממונה על ההגבלים. אולם דרעי סירב לחתום ודרש שהממשלה כולה תקבל החלטה בנושא החשוב. אולם תוקפה של החלטת הממשלה מותנה באישור הכנסת להעברת הסמכויות מהקבינט למליאת הממשלה. על פי ההערכות יתקיים מחר דיון סוער על ההסכם השנוי במחלוקת, אולם בסופו תשיג הקואליציה את הרוב הנדרש לאישור ההחלטה. הרוב יושג למרות ההימנעות הצפויה של השרים כחלון, כץ וגלנט, ובזכות תמיכה מצד מפלגת ישראל ביתנו, במסגרת הסכמה מיוחדת שהושגה עם ראש הממשלה, ופרטיה טרם התגלו.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy