פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
נדחה אישור מתווה הגז
30/06/2015 14:13

אישור מתווה הגז נדחה למועד בלתי ידוע, לאחר שראש הממשלה לא הצליח לגבש רוב בכנסת להסמכת הממשלה. הכנסת אמורה הייתה לקבל החלטה המסמיכה את הממשלה לאשר את המתווה, לאחר ששר הכלכלה אריה דרעי סירב להשתמש בסמכות שהוענקה לו על ידי וועדת השרים לענייני חוץ וביטחון.

 | חדשות האנרגיה |

לקראת ההצבעה בכנסת התברר שלקואליציה אין רוב לאישור ההחלטה, מכיוון שחלק מחברי הקואליציה הודיעו שיימנעו מחמת ניגוד עניינים.  שר האוצר משה כחלון שהצהיר על קשרי ידידות עם קובי מימון, הנחשב לבעל שליטה בישראמקו, שר השיכון יואב גלנט שעבד בעבר בחברת האנרגיה נמקס אויל אנד גז של בני שטיינמץ ויש לו עניין ככלכלי בעסקי החברה, ושר הרווחה חיים כץ שהוא בעל השקעות בשווי מיליוני שקלים בשותפויות גז.

ח"כ אביגדור ליברמן, ראש סיעת ישראל ביתנו הודיע שהוא תומך במתווה הגז, אך ברגע האחרון הודיע שלא יתמוך בהצעה להסמיך את הממשלה. ראש הממשלה בנימין נתניהו נכשל גם בניסיון לשכנע את שר הכלכלה דרעי, לחתום בכל זאת על המתווה ולייתר בכך את הדיון בכנסת.

לאחר שהתברר שאין סיכוי להעברת ההחלטה הודיע נתניהו על דחיית הדיון למועד אחר, ובינתיים הורה על פרסום פירטי המתווה, שלא נמסרו עד כה. גורמים המעורבים במגעים להסדר הגז אמרו אמש שהסיבה לאי פרסום המתווה היא טכנית בלבד, שכן חלק מהניסוחים המשפטיים טרם הושלם. בהתאם להנחיית ראש הממשלה יושלמו הניסוחים ועל פי ההערכות יפורסם הנוסח המלא הערב או מחר.

ההוראה לפרסום המתווה נועדה להשיב על טענותיהם של חברי כנסת שהודיעו כי לא יצביעו בעד הצעת הממשלה מכיוון שאין הם יודעים מהו ההסדר שמבקשת הממשלה לאשר. עד כה נמסרו רק כמה פרטים מההסדר שנמסרו באופן חלקי ולעתים סותר לעיתונות.

שאלות רבות ומהותיות מאד נותרו פתוחות והפרסום המלא עשוי לשפוך עליהן אור: בין היתר לא ידוע מהם פירטי המגבלות שיוטלו על חברות הגז בתחום המחירים, מה הם הסעיפים המסתתרים מאחורי טענת המעורבים שההסדר מבטיח תחרות עתידית בתחום הגז, מהן התחייבויות חברות הגז בתחום פיתוח התשתית ואבטחת אספקה סדירה, ומה ההשלכות הכלכליות של ההתחייבויות הממשלתיות בתחום הוודאות הרגולטורית.

פרסום המתווה לא יבטיח הגדלת המחנה התומך בהסכם. הוא יענה על הדרישות לשקיפות, אבל עלול להצית ויכוחים חדשים על תוכנו, ולכן קשה להעריך האם ומתי הוא יאושר.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy