פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 19.04.2024
יוסי אבו: הסדר הגז קשה
01/07/2015 00:09

"אף מדינה לא כפתה על המשקיעים שלה ועל המשקיעים הזרים הסדר קשה כזה" אמר מנכ"ל דלק קידוחים יוסי אבו עם חשיפת המתווה להסדר הגז. "פיקוח המחירים שמונהג על פי ההסדר הוא הפיקוח הנורא ביותר, כי הפיקוח עובד למעשה בידי הלקוחות"

| חדשות האנרגיה |

אבו שלל את הטענות שהמדינה העניקה ליזמים הקלה כלשהי בכך שאפשרה הקדמת יצוא הגז לפני התחלת הפיתוח של לווייתן: "מכסת הגז לשוק המקומי בטורם נוכל לייצא נותרה בעינה ואין שינוי בכך. השינוי היחיד הוא בלוח הזמנים שקוצר והשינוי נועד לסייע לנו בבניית צינור הגז הנוסף.

"ההישג העיקרי של ההסכם צריך להיות האופק הרגולטורי שיאפשר ליזמים לגייס את ההון הרב הנדרש להשקעה בפיתוח המאגרים. ברגע שזה יושג אפשר יהיה להמשיך בפיתוח".

 במסגרת תכניות הפיתוח אמורים יזמי הגז להשקיע כ-10 מיליארד דולר בפיתוח השדות תמר לוייתן. חברת דלק שבשליטת יצחק תשובה תידרש להשקיע כ-2.5 מיליארד דולר. עם השלמת ההסדר צפויה החברה לחדש את התכנית להנפקת איגרות חוב בוול סטריט. מהלכי גיוס ההון החלו כבר בשנה שעברה, אולם הופסקו לאחר שהממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה, הודיע שהוא מושך את ההסדר הקודם.

שר האנרגיה יובל שטייניץ וצוות שהכין את מתווה הגז הציגו היום בצהריים את המתווה. שטייניץ אמש שזהו מתווה קשה מאד לחברות הגז, והמגבלות שהוטלו במסגרתו על החברות הוא חסר תקדים, שכן הוא כולל מגבלות על מחיר הגז וכן הוראה לפצל את הבעלות על חלק מהמאגרים. המאגרים הקטנים כריש ותנין יימכרו בתוך 14 חודשים ליזמים חדשים שייכנסו לענף ויתחרו בגז המגיע מתמר ואולי גם מלווייתן. קבוצת דלק-אבנר תמכור בתוך 6 שנים את כל אחזקותיה בתמר, וחברת נובל אנרג'י תרד באחזקותיה בתמר מ-36% ל-25%. "זהו המתווה הטוב ביותר שניתן להשיג" אמר שטייניץ. הוא טוב לאזרחי ישראל ורע לחברות האנרגיה".

על פי ההערכות תציע דלק למכירה את חלקה במאגר תמר רק בעוד כשלוש שנים, לאחר גמר הפיתוח של השדה.

שטייניץ אמר שעל פי המתווה לא יוטל פיקוח על המחירים אבל תקבע תקרת מחיר שהיא הממוצע של החוזים שנחתמו עד כה בענף. "התקרה תהיה בתוקף עד שנראה שתתחיל תחרות בענף" אמר שטייניץ. סעיף מיוחד בהסכם מאפשר למדינה להורות לחברות דלק ונובל בעוד עשר שנים לפצל את שיווק הגז ממאגר לווייתן, במקרה שהמדינה תחליט שאין די תיירות בענף". ההסדר אינו קובע מנגנון או מבחן לעוצמת התחרות הנדרשת על מנת למנוע פיצול.

הסדר הגז יוצג לשימוע ציבורי במשך שלושה שבועות ולאחר דיון נוסף אמורה הממשלה והכנסת לאשר אותו. שטייניץ אמר אתמול כי הוא מאמין שלמרות הקשיים תמצא דרך להביא לאישור ההסכם בכנסת ובממשלה. עם זאת התגלה היום מכשול נוסף בדרך לאישור הסדר הגז:

מבקר המדינה יוסף שפירא פנה במכתב לשר האנרגיה יובל שטייניץ בבקשה לעכב את אישור הסדר הגז, עד לפרסום דו"ח המבקר בעניין הגז. מועד פרסום הדו"ח לא ידוע אולם שפירא אמר שהוא מתכוון לזרז את הפרסום וכבר שלח טיוטות לתגובת המבוקרים. הדו"ח צפוי לתאר את שורת המחדלים שגרמה לעיכוב של כשנתיים בפיתוח משק הגז.  נראה כי שפירא סבור שיש בדו"ח הערות שעל הממשלה להביא בחשבון לפני אישור המתווה הסופי של ההסדר. 


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy