פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
ההסדר לא ייטיב עם חברת החשמל
02/07/2015 07:28

חברת החשמל עשויה להיפגע מיישום הסדר הגז שהוצג על ידי משרד האנרגיה. מחיר הגז שייקבע בעקבות ההסכם צפוי להיות כ-5.4 דולר ליחידת חום ואולי אף פחות, לעומת כ-5.6 דולר ליחידת חום שמשלמת חברת החשמל.

 | חדשות האנרגיה |

 מחיר הבסיס שנקבע בהסכם של חברת החשמל עם מאגר תמר היה 5.04 דולר ליחידה, והוא הגיע בעקבות ההצמדות לכ-5.6 דולר. המחיר צפוי לעלות עוד בעקבות ההצמדה למדד בארצות הברית בנוספת אחוז לשנה. כתוצאה מכך עשויה חברת החשמל לשלם עבור הגז שהיא צורכת יותר מהמחיר ששילמו תחנות כוח חדשות ומפעלים שיחתמו על חוזים עם מפיקות הגז. פגיעה נוספת כלולה להיגרם בעקבות העובדה שההסכם אינו מחייב את חברות הגז לבנות צינור נוסף, שיבטיח את אספקת הגז במקרה של תקלה בצינור היחיד הקיים. חברת נובל אנרג'י משלימה אמנם התקנה של מערכת דחיסה, שתפתור את בעיית ההספק המוגבל של הצינור הקיים, אולם המערכת אינה פותרת את בעיית הביטחון האנרגטי. יו"ר חברת החשמל יפתח רון טל התריע מספר פעמים על בעיית הביטחון האנרגטי נוכח העובדה שמערכת החשמל המרכזית של ישראל תלויה במאגר גז יחיד וצינור אחד.

הדרישה לצינור נוסף הועלתה על ידי חברת החשמל במסגרת המו"מ לרכישת גז שנוהל בשנת 2012 עם השותפים בתמר בראשות נובל אנרג'י.  אולם חברות הגז טענו שאין כדאיות מסחרית לצינור שכן נצילות המערכת הכפולה תהיה נמוכה ומבחינה עסקית מוטב לתקן תקלה, אם תקרה כזו, מאשר להשקיע מאות מיליוני דולרים בהנחת צינור נוסף. לחלופין הציעו חברות הגז שהצינור הנוסף ימומן על ידי חברת החשמל באמצעות מחיר גבוה יותר לגז שתרכוש, או על ידי מדינת ישראל הרואה צורך אסטרטגי בצינור הנוסף.

יצויין שחברת החשמל מחזיקה באניית גז נוזלי האמורה לספק פתרון זמני במקרה של תקלה בהספקה הישירה, וכמו כן נבחנות תכניות להצבת אניה נוספת ולהקמת מאגר גז נוסף.

בחברת החשמל נמנעו מתגובה על הדברים. עם זאת ייתכן שנציגי החברה יגישו ניירות עמדה במסגרת השימוע הציבורי שמתכוון משרד האנרגיה לערוך להסדר.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy