פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
המשרד להגנת הסביבה מותח ביקורת על המתווה
06/07/2015 22:27

"ועדת הכלכלה תובעת מהממשלה לקיים שימוע ציבורי אמית ולא רק בשביל לסמן וי, אם זה לא יעבור אותי זה לא יעבור", כך דרש היום יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, בתום הישיבה שיזם לדיון במתווה הגז הטבעי.

 | חדשות האנרגיה |

בישיבה מתחו שתיים מבכירות המשרד להגנת הסביבה ביקורת חריפה על מתווה הגז. זהו הגוף הממשלתי הראשון שיוצא נגד המתווה, אם כי ייתכן שבשימוע יוגשו הסתייגויות של גופים נוספים. בראש המשרד עומד השר אבי גבאי, ממפלגת כולנו בראשות שר האוצר משה כחלון. כחלון עצמו לא השתתף בדיונים ובהצבעות על מתווה הגז, בנימוק של ניגודי אינטרסים נוכח קשריו עם קובי מימון, המעורב בשותפות הנפט ישראמקו.  גבאי, לשעבר בכיר באגף התקציבים באוצר, מלווה גם את דיוני התקציב במשרד האוצר. היועצת המשפטית של המשרד להגנת הסביבה, דלית דרור, אמרה כי התחייבות המדינה בעניין קיבוע הרגולציה ל-10 שנים מטרידה. "חשוב שניתן יהיה להגן על הציבור מפליטות ואסונות", הסבירה.

סמנכ"לית כלכלה במשרד, אור גולדפרב, הוסיפה כי יצוא גז מתמר למצרים עוד לפני חיבור מאגר נוסף למשק תוביל להפסד תועלת של כ-60 מיליארד שקל. "מתועלת של 260 מיליארד שקל למשק משימוש בגז נרד לתועלת של 200 מיליון אם יאושר היצוא".

סגן ראש המועצה הלאומית לכלכלה, מוריס דורפמן, הציג את המתווה ואמר כי המטרה היא להביא לפיתוח מאגרים מהר ככל הניתן, וליצור תחרות בטווח הבינוני והארוך באמצעות שינוי מבני בין המאגרים. "לפני שמחלקים את הלוויתן צריך קודם שהוא יהיה", אמר. הוא ציין כי דלק תצא מתמר תוך 6 שנים, אך אין אפשרות להוציא את נובל מתמר מאחר וצריך שמישהו יפתח את המאגר. ח"כ שלי יחימוביץ' העירה כי "עם פקידי ממשלה כמוכם לא צריך לוביסטים לחברות הגז".

ח"כ יואב קיש הגן על דורפמן ואמר כי "זאת לא הדרך לקרוא לפקידים לוביסטים". דורפמן סיכם ואמר כי "כל הדברים שנראים כוויתורים הם לא כאלה ונועדו להביא לפיתוח מהיר של מאגרים".

ח"כ דב חנין אמר כי מדובר בגז בשווי טריליון שקל וכי לא תהייה תחרות מאחר שנובל נשארת בתמר ובלוויתן. לטענתו "הגז נמכר במחיר מופקע של 6 דולר ליחידם חום, בעוד שעד לא מזמן מכרו לנו את הגז המצרי בפחות מחצי מחיר". עוד טען ח"כ חנין כי המתווה מהווה הפקרת הציבור כדי להיכנע לטייקונים. עו"ד גלעד ברנע הפעיל בתחום אמר כי לתת לציבור 21 יום לשימוע ציבורי זה בלתי מתקבל על הדעת ופוגע ביכולת של הציבור להתמודד עם המתווה.

הממונה על הרשות להגבלים עסקיים, פרופ' דיויד גילה, אמר כי הוא "מבין חששות של משרדים אחרים שהמונופול יממש את האיום שלא לפתח את לווייתן וייגרם נזק למשק. כולנו רוצים את טובת המשק אבל הגענו למסקנות מקצועיות שונות. המתווה לא יביא לתחרות לכן לא יכולתי לחתום עליו". הוא ציין כי העובדה שנובל אנרג'י נשארת כמחזיקה של 25% בתמר ו-40% בלווייתן היא "מכשול משמעותי לתחרות". לדברי גילה, "היה צריך לתת יותר משקל לתחרות ולרווחת הצרכן, כי תחרות הייתה מובילה להורדת מחירים שהייתה משפיעה על הורדת מחיר החשמל ומחירי כל המוצרים בישראל". הוא הוסיף כי "כשהתחרות לא עובדת פיקוח הוא הפתרון. יש מחלוקת אם זה טוב או לא ואני משאיר את זה למשרדי האנרגיה והאוצר, אבל אם אין תחרות צריך פיקוח".

יחימוביץ' אמרה כי היא מביעה צער על התיאום בין עמדת הממשלה לבין עמדת חברות הגז והוסיפה: "יש בזה משהו מאוד מביך". נציגת התנועה לאיכות השלטון, עו"ד נילי אבן חן, טענה כי "המתווה הוא פרי באושים של תהליך לא חוקי לעקיפת בית הדין להגבלים עסקיים".

היו"ר  כבל התייחס לדברים וביקש לדעת אם המשרד הציג את הנתונים בפני הממשלה וגולדפרב השיבה כי הנתונים טרם הוצגו בממשלה וכי המשרד להגנת הסביבה לא היה שותף לעבודה על המתווה.

ח"כ תמר זנדברג אמרה כי המתווה הוא כישלון וכניעה לחברות האנרגיה ומתחה ביקורת על ההתחייבות ליציבות רגולטורית ל-10 שנים שניתנה לחברות. הגיאולוג יוסי לנגוצקי טען כי "דלק, אבנר ונובל קיבלו על מגש של זהב את תמר". הוא דחה את ההפחדות בעניין איראן ואמר: "שמעתי את שר האנרגיה שטייניץ מדבר שטויות". הוא הוסיף כי המחירים הם בלתי מתקבלים על הדעת ועל הייצוא אמר: "אני לא מבין את חכמי חלם שהורידו 40% מהימ"ח של הגז של מדינת ישראל – זה טמטום. אני לא מזלזל בנובל וביכולות שלה ואני לא בעד שילכו, אבל לא בא בחשבון שניכנע ללא תנאי".

מנהל רשות הגז במשרד האנרגיה, אלכסנדר וורשבסקי, אמר כי חברות מובילות לא מגיעות לפה מאחר שאין ודאות רגולטורית וישראל במקום יותר נמוך מיוון בעמידה בהסכמים. עם זאת הוא הוסיף כי יש עשרות חברות שיכולת לפתח את המאגרים הקטנים, ואמר כי הוא מקווה שהן תגענה לארץ אם תובטח יציבות רגולטורית. ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) אמר כי מתוך הדברים מתברר כי מישהו לא אומר אמת. "פעם אומרים לנו שאי אפשר להחליף את נובל ופעם אומרים לנו שצריך למכור את תנין וכריש ויש עשרות חברות שיכולות לפתח – במקום שבו ההון פוגש את השלטון התשובות שקריות ואנחנו בצרות", אמר. אורלי בר לב מחדר המצב טענה כי חברות הגז עברו על החוק עם הכניסה להסדר כובל.

מנכ"ל נובל אנרג'י ישראל, בנימין (ביני) זומר, אמר כי נובל לא עברה על החוק ולא נכנסה להסדר כובל ולא פגעה בתחרות. הוא טען כי רק נובל הייתה מוכנה לבוא להשקיע בישראל ואמר כי מפיצים סילופים ושקרים. "לא ייתכן שהחברה היחידה שהייתה מוכנה לפעול בישראל תהייה אויבת הציבור. ההתערבות המתמשכת של ממשלת ישראל הרחיקה כל חברה זרה אחרת, ועד שהממשלה עושה סדר יש גורמים שעושים יד אחת עם עיתון אחד". אמר זומר. זומר התכוון לעיתון הארץ, המציג קו ביקורתי כלפי המתווה ודורש להגדיל את חלקו של הציבור בהכנסות הגז.

דבריו עוררו סערה וזנדברג דרשה שיחזור בו מהאשמה שחברי כנסת מפיצים שקרים. היו"ר כבל הגן על זכותו של זומר לומר את דברו, אך אמר כי הוא ציפה שייתן התייחסות מקצועית עניינית ולא יישא נאום. ח"כ קיש אמר כי בדיון נאמרו כלפי פקידי ממשלה דברים שלא היו צריכים להיאמר. "גם לי יש ביקורת על הממשלה שהביאה את ההצבעה עוד לפני שהציגה את המתווה. צריך לשקול לתת הארכת זמן לציבור להביע עמדתו, אבל אסור שנמצא עצמנו במצב שנישאר רק עם צינור אחד ובלי פיתוח לווייתן", אמר.

יו"ר דלק אנרגיה,  גדעון תדמור, אמר: "מאשימים אותנו בייבוש ביקושים ובעבריינות פלילית ואלה שקרים. כולם ברחו מתמר ואנחנו נכנסנו אחרי שאפילו לנגוצקי עזב. המתווה קשה לנו באמת אבל כולל מרכיבים מהותיים של פירוק המונופול. אנחנו יוצאים משלוש תגליות ונשארים רק בלווייתן ונעשה הכל לפתח אותו". ח"כ יחימוביץ' כינתה את הדברים: "דמעות תנין, וכריש ולווייתן". תדמור הוסיף וטען כי הרווח ליחידת חום עומד על 80-90 סנט בלבד והתשואה על כ-21% שהיא קרובה מאוד להערכות בששינסקי.

ח"כ ינון מגל אמר כי הוא "רוצה שהמדינה תהייה רצינית כשהיא עושה עסקים ולא מעניין אותי הפופוליזם הזול כולל מה שנכתב בעיתון אחד וההפגנות. נוצר מצב שאנחנו כמו באפריקה. אני מקווה שהמתווה יעבור ובא לציון גואל, כי בסוף יש הנהגה שצריכה לקבל החלטות".

היו"ר כבל סיכם את הדיון ואמר כי בשבוע הבא תקיים הוועדה דיון נוסף. הוא הבהיר כי הדברים של נציגות המשרד להגנת הסביבה היו חשובים וחובתם להניח אותם על שולחן הממשלה. "לא יכול להיות שעניין כל כך מרכזי וחשוב המשרד שומר לעצמו", אמר ח"כ כבל ודרש לקבל דיווח על מה נעשה עם המידע. עוד הוסיף ח"כ כבל כי עצם זה ששר הכלכלה לא היה מוכן לקחת את זה על עצמו זה אומר כי מישהו צריך לתת תשובות. "אני תובע מהממשלה לקיים שימוע ציבורי אמיתי ולא רק כדי לסמן וי – אם זה לא יעבור אותי זה לא יעבור", אמר ח"כ כבל. הוא אף דרש לקבל לדיון הבא חוות דעת משפטית באשר להתחייבות לא לבצע שינויים רגולטוריים למשך 10 שנים.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy