פרסם אצלנו
צור קשר
יום רביעי 24.04.2024
זומר: נובל אינה אויב המדינה
06/07/2015 22:37

דברי ביני זומר, מנהל נובל אנרג'י ישראל. היום בוועדת הכלכלה של הכנסת:

 | חדשות האנרגיה |

כבוד יושב ראש הועדה חברי ועדה נכבדים:

כתבתי את הנאום באנגלית, ביקשתי שיתורגם לעברית. זו לא שפת האם שלי אז אני מבקש לקבל מכם קצת grace. בגלל זה אני גם מבקש להקריא את הדברים מהכתב.

אני רוצה להתחיל את דבריי בקריאה של שתי הצהרות אשר פורסמו בפרוטוקולים של ועדת צמח.

אני חייב להבהיר חד משמעית – נובל אנרג'י לא עברה על החוק, לא נכנסה להסכם בהסדר כובל ולא מנעה תחרות. מה שכן עשינו, הוא שהצלחנו מעבר לכל הציפיות של ממשלת ישראל, שהזמינה אותנו להשקיע בישראל ושמחה כאשר סיכנו את כספם של בעלי המניות שלנו כל עוד לא הצלחנו למצוא גז.

במהלך השבועיים האחרונים, היו כאלה שקראו לחקירה של רגולטורים על מנת לבדוק את החוקיות של הדרך בה הוענקו לנובל הזכויות על המאגרים שלה. הסילוף ההיסטורי הזה הוא רק אחד מהרבה סילופים ושקרים אשר נועדו להטעות את הציבור. אתחיל בכמה עובדות:

·         ב- 1998 נובל אנרג'י הגיעה לישראל וקיבלה את הזכויות שלה במאגר ים תטיס, לא מהממשלה אלא מחברת אבנר, אשר כבר אז החזיקה בזכויות ולא הצליחה למצוא אף חברה אחרת שתבוא לישראל.

  ב- 2006, נובל אנרג'י קיבלה את הזכויות שלה במאגר תמר, לא מהממשלה אלא מהשותפות בתמר אשר קיבלו קודם לכן את הזכויות מחברת BG שנטשה את ישראל. BG ניסתה ללא הצלחה לעניין יותר מ- 100 חברות במאגר זה. שוב, רק נובל הסכימה להיכנס.

  ב- 2008, נובל אנרג'י קיבלה את הזכויות שלה בלויתן, לא מהממשלה אלא מדלק. שוב, אף חברה אחרת לא היתה מוכנה לבוא לישראל. רק נובל אנרג'י.

ועכשיו נדבר על המחירים:

  ראשית, אני מבקש מכם לעיין בפרוטוקולים אשר פורסמו בשבוע שעבר, ובמיוחד בדו"ח של חברת IHS, אשר מייעצת לממשלה, ואשר מראה שמחירי הגז הטבעי בישראל הינם בין הנמוכים במדינות ה-OECD.

    אין צורך לעיין בדוחות של יועצים או להסתמך על הסיסמאות שמייצרים אלה שמוליכים את הציבור שולל. אפשר להסתכל על הדוחות הכספיים של חברת החשמל לשנים 2013-2014 אשר מראים כי מאז החל לזרום הגז מתמר, חברת החשמל חסכה יותר מ- 20 מיליארד שקלים.

 עיון בדוחות הכספיים של כל הלקוחות שלנו, יראו תוצאות דומות.

אני רוצה להבהיר: אין ברשימה הזאת אפילו כדי להתחיל לתקן את שורת הסילופים ולמעשה, שקרים, אשר הופצו על ידי אלו שמעדיפים לפגוע ביזמים במקום לעזור לציבור הישראלי. הניסיון לסתור כל שקר, הוא כמו ניסיון לרוקן את האוקיאנוס עם כפית. אבל אומר רק זאת: לא יתכן שהחברה הזרה היחידה שהיתה מוכנה לפעול בישראל, תיחשב עכשיו כאויבת המדינה והציבור.

יש כאן מונופול. זהו לא פשע - אבל אנחנו צריכים להבין למה:

1.      נובל אנרג'י סיכנה את הון בעלי המניות שלה על מנת להשקיע ולפתח היכן שחברות אחרות סירבו. החדשנות הטכנולוגית שלנו והאמונה בישראל, דחפו אותנו לקחת סיכונים שאחרים לא היו מוכנים לקחת. ועל כך אנחנו לא מתנצלים.

 

2.      זרימת הגז ממצרים הופסקה בשנת 2011. זו לא אשמתנו.

3.      חברות אחרות כשלו בניסיונות האקספלורציה שלהן. שוב, לא אשמתנו.

4.      ההתערבות המתמשכת של ממשלת ישראל במהלך השנים, אשר שינתה את כללי המשחק תוך כדי תנועה, פתחה מחדש הסכמים, וקידמה חקיקה ורגולציה שהרחיקו מכאן כל חברה זרה אחרת ששקלה להיכנס לישראל, מלבד נובל אנרג'י.

 

כיום, כאשר הממשלה סוף סוף לוקחת אחריות ומסדירה את המצב הרגולטורי, ישנם גורמים אשר עושים יד אחת עם עיתון אחד, תכנית רדיו אחת, ומיעוט קולני בסילוף העובדות ובהולכת שולל של הציבור הישראלי.

אני לא נמצא כאן היום כדי להגן על המתווה אשר הוצג בשבוע שעבר על ידי שר האנרגיה. ממשלת ישראל תצטרך לעשות זאת בעצמה. אבל אני כן יכול לומר שהמתווה שהוצג מניח את היסודות לתחרות ומבטיח שהמחיר שישולם על ידי הצרכן הישראלי ישאר מחיר הוגן.

וחשוב מכך, המתווה מאפשר להתקדם עם המשך השקעות ומבטיח שמאגר לוויתן יפותח, שפרויקט תמר יורחב ושאזרחי ישראל ימשיכו ליהנות מחסכון בעלויות, מגידול בהכנסות המדינה, מסביבה נקייה ומאספקה אמינה ובטוחה של אנרגיה.

במהלך ששת החודשים האחרונים, השקיעה הנהלת נובל אנרג'י את מירב זמנה בקידום מתווה אשר יאפשר לנו להמשיך בהשקעות בישראל בו בזמן שאנחנו נותנים מענה לחששות הלגיטימיים של הממשלה והציבור.

המתווה שהוצג איננו טיוטה להמשך משא ומתן. הויתורים אשר עשתה נובל אנרג'י במהלך ששת החודשים האחרונים הם הויתורים המקסימליים אשר אנחנו מוכנים לעשות. הסכמנו לויתורים האלה היות והמתווה יכול לעבוד רק כמכלול. שינוי חלקים במתווה עלולים להביא לקריסתו.

אני מקווה שמתוך מחויבות לעובדות, ולאחר בחינה יסודית, ועדה זו, הכנסת והממשלה כאחד, יסכימו על אימוץ מתווה זה כפי שהוא, ויאפשרו לנובל להמשיך ולעשות את מה שהיא באה לעשות כאן: לחפש ולהפיק גז טבעי לתועלת כולם.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy