פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 09.05.2024
המדינה תקל על רוכשי כריש ותנין
08/07/2015 10:39

המדינה צפויה להציע תמריצים לרוכשי מאגרי כריש ותנין. הצוות שגיבש את מתווה הגז דן במספר אפשרויות להקלות, אך החליט שלא לפרסם הצעות קונקרטיות. הצוות חשש שהצגת ההקלות קודם לעסקה, תגולם במחיר הרכישה של המאגרים.

 | חדשות האנרגיה |

 בין היתר נדונו אפשרויות לאפשר לחברות להשתתף בתשתית משותפת באופן שיצמצם את ההשקעות הנדרשות בפיתוח השדות, תמריצי חדירה לשוק במטרה לעודד את החברות החדשות להתחרות על צרכנים ומגבלות על התקשורת עם חברות הגז הגדולות, על מנת לפנות לחברות החדשות נתחי שוק. הקלות נוספות עשויות להינתן לחברות שיגיעו לחפש מאגרים חדשים של גז או נפט.

אחד החששות הגדולים של מתכנני המתווה הוא שהתנאים שנוצרו בשוק לא יעודדו רוכשים לשדות הגז הקטנים. המועמדת העיקרית לרכישת המאגרים כריש ותנין היא חברה איטלקית בשם אדיסון, הצפויה לפעול עם שותפים ישראלים בראשות איש העסקים שלמה נחמה. לנחמה השקעות באמצעות החברה הציבורית אלומיי בתחנת הכוח הפרטית אורעד ובמערכות אנרגיה מתחדשת. גורמים המקורבים לקבוצה אמרו השבוע כי ההחלטה אם להגיש הצעה לרכישת מאגרי הגז תתקבל רק לאחר שיאושר המתווה וייבחן על ידי השותפים.

בענף האנרגיה טוענים שירידת המחירים בענף צמצמה מאד את ההשקעות של החברות הגדולות והדבר פוגע בעניין שמגלות חברות האנרגיה הגדולות בחיפושי נפט וגז. בין מדינות האזור המתחרות על השקעות זרות בפיתוח מאגרי גז ונפט נמנות קפריסין, שכבר פרסמה תנאים לחיפושי גז ונפט, לבנון, המעכבת את פרסום המכרזים בגלל מחלוקות פנימיות, ומצריים המבקשת לשקם את משק האנרגיה שלה, לאחר שנקלע למשבר בגלל מתיחות ביטחונית ותכנון לקוי.

בכנס שקיימו אתמול בתל אביב חברת ההשקעות פסגות והעיתון כלכליסט, הזהיר ראש צוות המתווה פרופ' יוג'ין קנדל שאם תתקבל הביקורת על המתווה לא יוכלו חברות הגז לגייס את הסכומים הנדרשים להשקעות. יגאל לנדאו מבעלי רציו הזהיר שהעיכוב באישור המתווה עולה למדינה באבדן הכנסות של מיליארד שקל לחודש. נציגי נובל אנרג'י, ישארמקו ודלק אנרגיה שללו את האפשרות שמחיר הגז יירד עוד. מנכ"ל דלק אנרגיה יוסי אבו חזר על האזהרה שהפחתה במחיר הגז, אפילו בשיעור קל, עלולה לטרפד את גיוס ההון שמתכננת החברה לצורך פיתוח לווייתן. בכוונת החברה להתחיל מיד לאחר אישור המתווה ברוד שואו לגיוס חצי מיליארד דולר בהנפקת חוב בוול סטריט.

חברות הגז דורשות מהממשלה שלא להיענות לפניות לדחות את המועד הראשון להגשת מסמכים במסגרת השימוע למתווה. החשש העיקרי של החברות, כמו גם של גורמים ממשלתיים, שדחיית אישור המתווה עלולה להיות קריטית. החשש העיקרי הוא מפני תפנית פוליטית או כלכלית שתגרום לביטול ההסכם לייצוא גז למצריים. סכנה נוספת היא מפולת בשוק ההון שתחסום את מקורות המימון לפיתוח המאגרים.     


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy