פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 20.04.2024
פטור מאישורי תכנון לתשתיות גז
10/07/2015 08:45

משרד האוצר מתכוון להכליל בחוק ההסדרים שיוגש עם הצעת התקציב הקרובה פטור מאישורי תכנון ובניה לצנרת גז. מרבית המפעלים שחתמו כבר על חוזים עם שותפות תמר אינם יכולים לקבל את הגז אותו רכשו מכיוון שכל הנחת צנרת גז דורשת היתר מיוחד מהוועדות לתכנון ובניה.

 | חדשות האנרגיה | 

פטור מסוג זה ניתן לכל התשתיות האחרות, כגון חשמל, מים וקווי תקשורת, אך צנרת גז היא תשתית חדשה ולכן הנחתה לא הוסדרה בחוקים הקיימים.

משך ההמתנה להיתר עשוי לקחת שנה ויותר. הצורך בהיתרים הוא הגורם העיקרי המעכב את החיבור לגז של כ-70 מפעלים שכבר חתמו על הסכמים עם תמר וכאלף מפעלים, רובם קטנים, שעדיין לא חתמו על הסכמים. מנתונים שנמסרו לוועדת הכלכלה עולה שעד כה חוברו 10 מפעלים בלבד לתשתית הגז. השימוש באנרגיה מגז יעיל וזול יותר משימוש בדלקים אחרים, ותורם רבות למניעת זיהום אוויר. משרד הכלכלה הודיע שבכוונתו להגדיל את התמריץ למפעלים שיעברו לשימוש בגז מ-10% מההשקעה לעד 70%. עלות ההגדלה למדינה צפויה להיות כ-600 מיליון שקל אולם הסכום צריך לקבל אישור במסגרת התקציב החדש.

יצויין שכמעט כל צרכני הגז הגדולים כבר חתמו על הסכמים וחלקם מחוברים. מפעלים אחרים שיחוברו לצנרת גז עשויים להיתקל בבעיה אחרת – קיבולת צינור הגז המחבר את תמר ליבשה מנוצלת כמעט במלואה. גם כניסת מערכות הדחיסה האמורות לשפר את זרימת הגז לא תשנה את המצב במידה רבה. הקלה ניכרת תורגש רק אם וכאשר יפותח מאגר לווייתן, ויונח צינור הגגז השני האמור לנחות באזור הצפון. פיתוח לווייתן אמור להסתיים, על פי המתווה שטרם אושר סופית, בשנת 2019.גם הנחת צינור הגז השני דורשת אישור תכנון ובניה ויתכן שהמדינה תנסה לפטור גם את התשתית הזו מצורך באישורי תכנון ובניה.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy