פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 18.04.2024
טרכטנברג: לפקח על מחירי הגז
13/07/2015 23:08

ח"כ מנואל טרכטנברג קרא בישיבת וועדת הכלכלה להנהיג פיקוח על מחירי הגז ולפעול להורדת המחיר המרבי. "לפי מתווה הגז מופעל פרק ז לחוק הפיקוח על המחירים שעל פיו מוטל החברות לדווח פעם בשנה על המחירים שלהן. אין פיקוח על המחירים ומי שטוען שיש פיקוח משקר" קבע טרכטנברג.

 | חדשות האנרגיה |

הוועדה התכנסה היום לדיון המשך במתווה הגז, ובמהלך הישיבה נמתחה ביקורת חריפה על המתווה והליכי האישור שלו. טרכטנברג הזהיר שמנגנון ההצמדה של המתווה הנוכחי מבטיח עליית מחיר הגז בישראל בעוד שבעולם מחירו יורד. טרכטנברג הציע מנגנון הצמדה חליפי על פיו יוצמד המחיר ב -75% למחיר הגז באזור ו-25% למחיר הנפט.

חלק מהדוברים בדיון מחו על הסעיף במתווה, המחייב את המדינה שלא לערוך שינויים רגולטוריים הנוגעים לתחרות במשק הגז במשך 10 שנים. עמית ברכה נציג עמותת אדם טבע ודין כינה את ההתחייבות "סעיף דרקוני שאינו עומד בכללי המשפט הבסיסי". החוקר אמון פורטוגלי טעם שמדובר בסעיף שאין לו תקדים ובכל העולם המערבי משנות מדינות את חוקי המס מידי פעם.

פורטוגלי מתח ביקורת על סעיפים נוספים של המתווה, טען שאין הצדקה כלכלית לפתח את שדה לווייתן והזהיר מפני השתלטות של גורמים זרים על חברת נובל. פורטוגלי המליץ לממשלה להשתלט על חברת נובל אנרג'י.

דרור שטרום, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים אמר שהשימוש שעשתה הממשלה בסעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים מהווה שמיטת הקרקע מתחת לרגלי הפיקוח השיפוטי על המונופולים. הממשלה הסתמכה על סעיף 52 כדי לעקוף את התנגדות הממונה למתווה ולטעון שהאישור נדרש משיקולי חוץ וביטחון. לדעת שטרום היה על הממשלה ובעלי חברות הגז לפעול על פי סעיף 9 לחוק ההגבלים, המקנה לבית המשפט סמכות לאשר את קיומו של מונופול: "לו סברה הממשלה שיש לה קייס חזק ומכריע משיקולי חוץ וביטחון, הגוברים על שיקולי תחרות, מה היה קל לה מלהתייצב לפני בית הדין?" שאל שטרום, לדבריו, אישור המתווה מטעמים ביטחוניים היה "שקר מוסכם".

המדענית הראשית של המשרד להגנת הסביבה הביעה חשש שמתווה הגז חושף את המשק לסיכונים הנובעים מהיעדר יתירות, " אנחנו צריכים להתנהל בשמרנות תוך צמצום החשיפה לסיכונים" אמרה נתניהו, והצביעה על אפשרות של מחסור בגז למשק כתוצאה מהגדלת היתרי היצוא: " המתווה מאפשר לייצא גז תוך וויתור על החלטה קודמת של הממשלה להבטיח כמות של 540 BCM למשק" אמרה נתניהו, שהזהירה גם מאפשרות שהמאגרים הקטנים, כריש ותנין לא יפותחו..

ח"כ אורלי לוי אבקסיס  מסיעת ישראל ביתנו אמרה שהיא אינה מתנגדת למתווה אולם היא מבקרת את הדרך בה מבקשת הממשלה להביא לאישורו. "ברור לי שההתנהלות היא רעה" אמרה לוי "מה שנעשה כאן זה לייתר את החוק ואת המערכת השיפוטית."    

חבר סיעתה של לוי ח"כ שרון גל טען שהמתווה הוא המתווה הכי טוב שניתן היה להשיג בנסיבות הקיימות , בהתחשב באינטרס הציבורי ובאינטרס הכלכלי "יש כאן 150 מיליארד דולר הכנסות שרובם הולכים לטובת הציבור, לחנוך לבריאות לתעסוקה לתחבורה ועוד. השאלה היא מה האלטרנטיבה וכשרואים את הנתונים אין מנוס מלאשר את המתווה" אמר גל.

כלכלן משרד האנרגיה קונסטנטין בלוז הזהיר את חברי הוועדה שאם ההחלטה על המתווה תדחה יהיו לכך עלויות בתחום הביטחון האנרגטי "ליד תחנת הכוח עומדת אניית גז שממשלימה את הגז החסר מתמר. זהו מקור הגז היחיד של ישראל כאשר יש תקלה בתמר. אנחנו נזקקים לביטחון באספקת הגז ולכן יש להניח בקרוב צינור גז נוסף."


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy