פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 29.03.2024
מחיר הנפט יורד בעקבות ההסכם
14/07/2015 15:56

ההסכם בין איראן לשש המעצמות מכה בשוקי הנפט. מחירי הנפט בים הצפוני ירדו היום ב -1.52% ל-57.85 דולר לחבית, ומחירי הנפט בארצות הברית ירדו באחוז ל-52.2 דולר לחבית.

 | חדשות האנרגיה |

המחירים יורדים נוכח הציפיה שבעקבות ההסכם יוסרו העיצומים שהגבילו מאד את יצוא הנפט האירני. עם זאת טרם פורסמו סעיפי ההסכם העוסקים בביטול העיצומים הכלכליים על אירן.

ערב חתימת ההסכם הבטיחו מקורות מערביים שהעיצומים יוסרו בהדרגה, בהתאם לצעדים שתנקוט אירן למילוי חלקה בתנאי ההסכם. אולם האירנים דרשו הסרה מיידית של הסנקציות עם חתימת ההסכם.

גם אם יוסרו ההגבלות מיד, תזדקק אירן לשנה לפחות כדי לחדש את תפוקת הנפט שלה. על פי נתוני מינהל האנרגיה האמריקאי מסתכם היום יצוא הנפט של אירן ב-1.4 מיליון חביות ליום, לעומת יצוא של 2.6 מיליון חביות בשנת 2011, ערב הטלת העיצומים.

 על פי ההערכות היא צפויה להגדיל את היצע הנפט בשווקים העולמיים בכחצי מיליון חביות ליום. לגידול בהיצע עשויה להיות השפעה גדולה על השוק, הסובל כבר היום מעודפי היצע המוערכים בכ-2.5 מיליון חביות ליום. ניסיון העבר מוכיח שארגון אופ"ק, שוויסת בעבר את הביקוש וההיצע בענף והצליח לשמור במשך תקופה ארוכה על יציבות במחירי הנפט העולמיים, איבד את השפעתו. ערב הסעודית, המפיקה הגדולה ביותר בארגון, מנהלת מדיניות אגרסיבית של הגדלת נתח השוק שלה מבלי להתחשב ברמת המחירים. במערב מעריכים שערב הסעודית אף מעוניינת ברמת מחירים נמוכה, שתוציא מהשוק חברות שעלות הפקת הנפט שלהן יקרה.

ירידת המחירים עשויה להשפיע במיוחד על החברות האמריקאיות להפקת נפט מפצלים, שרווחיותן נתונה בספק במחירים הנמוכים מ-50 דולר לחבית. ירידת מחירי הנפט ב-60% במחצית השנייה של 2014 כבר הביאה לפיטורים של אלפי עובדים בתעשיית האנרגיה האמריקאית. ירידה חדה במחירי הנפט עשויה להביא גם לירידה במחירי הגז העולמיים, הצמודים ברובם למחירי הנפט, ולצמצום פעילות חיפושי הנפט והגז ברחבי העולם. 


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy