פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 19.04.2024
מבקר המדינה: מחדלים חמורים בניהול משק הגז
20/07/2015 17:44

מבקר המדינה יוסף שפירא מותח ביקורת חריפה על התנהלות משרד האנרגיה, ומאשים אותו באחריות ליצירת מונופול הגז, ופגיעה במשקיעים במשק הגז. הבקר מוצא גם פגמים בעבודת הצוות שקבע את מתווה הגז והאופן בו ניהלה המדינה את המו"מ על חברות הגז.

 | חדשות האנרגיה |

מבקר המדינה יוסף שפירא מותח ביקורת חריפה על התנהלות משרד האנרגיה, ומאשים אותו באחריות ליצירת מונופול הגז, ופגיעה במשקיעים במשק הגז. הבקר מוצא גם פגמים בעבודת הצוות שקבע את מתווה הגז והאופן בו ניהלה המדינה את המו"מ על חברות הגז.

בין היתר תוקף המבקר את ההתנהלות הכושלת של משרד האנרגיה בתחום חלוקת רישיונות הגז. המשרד הפסיק לפני שלוש שנים את חלוקת רישיונות הגז בנימוק שהוא מבקש לשנת את מדיניות הרשיונות, אך במהלך הזמן שחלף לא נעשה כמעט דבר כדי לקבוע מדיניות חדשה. "במשרד לא נמצאה תוכנית פעולה ובה פירוט הפעולות שעל המשרד ליישם בטרם יחדש את מתן הרישיונות ולוחות הזמנים לביצוע". קובע המבקר.

המבקר מוצא חוסר עקביות וחוסר ארגון בניהול מדיניות הממשלה בתחום האנרגיה, ריבוי גורמי רגולציה הפועלים בערבוביה וללא תיאום ביניהם. "בתחומים רבים יצרו הליקויים האמורים חיכוכים בין המאסדרים עצמם ובינם לבין מחזיקי זכויות הגז. כל אלה גרמו לעיכובים בפיתוח משק הגז, עלולים למנוע מהמדינה לממש את מלוא הפוטנציאל הטמון במשאב".

המבקר נמנע מלהיכנס לפרטי מתווה הגז אולם הוא מותח ביקורת חריפה על אופן המינוי ואופן העבודה של צוות המתווה שפעל ללא מסגרת חוקית ברורה "העבודה הבין-משרדית לא הוסדרה באופן רשמי, לא הוגדרו מעמדה, סמכויותיה, מטרותיה, תפקיד השותפים לה, מסגרת אחריותם, לוחות הזמנים לפעילותם, אבני הדרך והנושאים שבהם יטפלו". על ביוקרת השיב משרד המשפטים בטענה ש"לא היה הכרח מקצועי או משפטי להגדיר את עבודת המטה האמורה בצורה פורמלית"

שפירא המליץ כי נוכח קיומו של המונופול יש להטיל פיקוח מלא על מחירי הגז " יש לקבוע מנגנוני פיקוח ובקרה אפקטיביים ויעילים על יישומו ועל השגת יעדיו, ולהדגיש כי אם לא יעמדו חברות הגז בהתחייבויותיהן, אזי הממשלה תוכל לשוב ולבחון את הנושא בהתאם לסמכותה, ולנקוט צעדים ככל שיידרשו - וזאת על אף 'פיסקת היציבות' הכלולה במתווה" נאמר בדו"ח המבקר.

המבקר אינו חוסך שיבטו גם מהממונה על ההגבלים העסקיים המתפטר, דוד גילה, שלא ביצע לדעת המבקר עבודת מטה מספקת לגבי פוטנציאל התחרות בענף הגז: "לא נמצאו אסמכתאות לדיונים שקיימה רשות ההגבלים עם יתר משרדי הממשלה הנוגעים בדבר, שבהם נידונו חלופות העשויות להתמודד עם ההסדר הכובל הקיים לכאורה, וכן היתרונות והחסרונות של כל חלופה. לא נמצאו גם אסמכתאות לעבודת מטה, ובכלל זה התייעצות עם גורמים בין-לאומיים".

גילה התפטר לאחר שחבריו לצוות לא קיבלו את דעתו שיש לחייב את חברות הגז להתחרות ביניהם בתחום אספקת הגז.

ממשרד האנרגיה נמסר בתגובה: משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים סבור, כפי שקבע גם המבקר בדו"ח זה, כי ריבוי  המאסדרים בסמכות ואף בלי סמכות, חוסר התיאום ביניהם וקבלת החלטות נקודתיות, ללא בחינת השפעותיהן על משק הגז הטבעי כולו, הם אלה אשר הגבירו את אי-הוודאות והביאו לחלק ניכר מהליקויים עליהם הצביע המבקר. במהלך השנים, התערבו במשק גורמים שונים, ללא סמכות וללא נשיאה באחריות.

על אף התערבות זו, עושה המשרד, מאמצים רבים לקידום עצמאותה האנרגטית של ישראל, ומשק הגז הטבעי, הן בהיבט התשתיתי והן בהיבט הכלכלי. הוא עושה זאת במקצועיות וביעילות, שהוכיחה את עצמה, בפיתוח המהיר של מאגר תמר והמקשר הימי, בהשוואה למקובל בעולם. בנוסף, ניתנו על ידי המשרד שטרי חזקה מפורטים המעגנים את אינטרס הציבור, נקבעו כללים להעברת זכויות, כונסה ועדת צמח להסדרת נושא הייצוא. נפרסה מערכת הולכת הגז הטבעי באורך של 500 ק"מ שחוברו אליה כל תחנות הכוח הרלוונטיות ומרבית מפעלי התעשייה הגדולים. תוך תריסר שנים, עברה המדינה מאפס ל50% ייצור חשמל מגז טבעי- היקף גבוה בקנה מידה עולמי. המשרד הוביל לחיסכון של מעל ל-40 מיליארד ש״ח למשק הודות לניהולו המושכל של ענף הגז הטבעי.

המשרד סבור כי הפתרון לליקויים עליהם הצביע המבקר טמון בריכוז הסמכויות אצל הרגולטור המרכזי, משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים. ראוי כי מי שנושא באחריות יישא גם בסמכות. עמדתנו המקצועית וכל פעילויותינו הובאו לידיעת המבקר. לצערנו, חלק ניכר מהדברים לא בא לידי ביטוי בדוח. משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים ימשיך לפעול במרץ לקידום הנושא לטובת המדינה ואזרחיה, יבחן את ממצאי המבקר ברצינות ובאחריות ויפעל ליישום כל הפעולות לקידום הנושא."

וועדת הכנסת לביקורת המדינה צפויה לדון מחר בדו"ח המבקר ובהשלכותיו.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy