פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 19.04.2024
יצרני חשמל מזהירים ממחסור צפוי בגז
22/07/2015 09:24

פורום יצרני החשמל הפרטיים בגז טבעי שלח למשרד האנרגיה , באמצעות עורך הדין עמית קריספין ממשרד גולדפרב זליגמן, התייחסות ראשונה למתווה הגז המתגבש.

| חדשות האנרגיה |

הפורום מדגיש בהתייחסותו את החשיבות הרבה בכך שהוא רואה בצורך בפרסום מתווה מאושר להסדרת משק הגז הטבעי במדינת ישראל, ללא כל דיחוי נוסף. לטענת חברי הפורום, כל עיכוב בהסדרת משק הגז הטבעי יביא בהכרח לעיכוב בפיתוח משק החשמל בישראל. עובדה זו מדגישה עוד יותר את ההכרח במציאת פתרון מהיר ומיידי אשר יבטיח אספקה סדירה של גז טבעי למשק הישראלי ממקורות נוספים ובאמצעות תשתית נוספת, מוקדם ככל הניתן.

בפתח הדברים טוענים חברי הפורום כי רק לאחרונה, לאחר כשני עשורים של מאמץ, ניתן לראות את ניצני התחרות בדמותם של מספר בודד של יצרני חשמל פרטיים אשר החלו לייצר חשמל פרטי ולהתחרות במונופול החשמל של חברת החשמל. אין ספק, כי תנאי סף לפעילותן, ולא כל שכן להקמתן, של תחנות כוח פרטיות לייצור חשמל, באופן אשר ירחיב ויבסס את התחרות במשק החשמל, הינו זמינותו של הגז הטבעי במדינת ישראל. ללא גז טבעי זמין במחיר הוגן לא תהיה תחרות במשק החשמל ובוודאי שלא תוקמנה תחנות כוח פרטיות נוספות.

אין זה סוד, כי כבר כיום למעלה ממחצית החשמל המיוצר במדינת ישראל מיוצר באמצעות גז טבעי. אין זה אף סוד, כי אספקת הגז למדינת ישראל תלויה כל כולה במאגר בודד אחד, ואף חמור מכך, בצינור בודד אחד, אשר אף הוא בעל קיבולת מוגבלת. כתוצאה מכך, ולאור אזלת ידה של מדינת ישראל בשנים האחרונות, צפוי המשק הישראלי כולו, ויצרני החשמל הפרטיים בפרט, לסבול משעות מחסור בגז טבעי וזאת כבר במהלך השנה הקרובה.

מעבר להכרח באימוץ מתווה מקיף וסופי להסדרת משק הגז הטבעי ובקבלת החלטות דחופה ומהירה, סבורים חברי הפורום, כי על המתווה לכלול ולעגן מספר עקרונות אשר יבטיחו את זמינותו של הגז הטבעי ואת אספקתו הסדירה למשק הישראלי, מהר ככל הניתן, תוך הבטחת יתירות ופיתוחם של מאגרים נוספים, בניהן הצורך בהקמת צינור גז נוסף לחוף וכן סוגיית הtake or pay.

כבר במהלך החודשים הקרובים צפוי המשק הישראלי בכלל, ויצרני החשמל הפרטיים בפרט, לסבול ממחסור בגז טבעי וזאת לאור הקיבולת המוגבלת של צינור הגז היחיד המוביל ממאגר הגז היחיד לחוף. המתווה חייב לכלול פתרון דחוף ומהיר לסוגייה זו, פתרון אשר יבטיח קיבולת אספקה נוספת של גז טבעי מהמאגר הקיים, מאגר תמר, לחוף וזאת מבלי להמתין לפיתוחו של מאגר נוסף. בהקשר זה סבור הפורום, כי לא ניתן להותיר משימה חשובה זו בידיהם של השותפים במאגר בלבד. במסגרת המתווה חייבת המדינה להניח את התשתית אשר תבטיח את פעולתן של כל זרועותיה, תוך הבטחת המשאבים הנדרשים לאותה פעילות, הכל באופן שיאפשר את הקמת הצינור הנוסף מוקדם ככל הניתן.

מעבר לצורך הדחוף להרחיב את אספקת הגז מהמאגר הקיים, קיים הכרח לפתח מאגרים נוספים ללא כל דיחוי נוסף. בהקשר זה המתווה חייב, לדעת חברי הפורום, ליצור את הבסיס הרגולטורי אשר יאפשר את פיתוח אותם מאגרים בזמן הקצר ביותר.

בנוסף, חייב המתווה לאפשר לאותם יצרני חשמל אשר זקוקים לאספקת גז, יצרנים אשר כבר חתמו על הסכמי אספקה אך זקוקים לכמות נוספת, ולא כל שכן יצרנים אשר טרם חתמו על הסכמים לאספקת גז בכלל, ליהנות מהיכולת לחתום על הסכמים לאספקת גז עם הספק שיספק להם את הגז בזמן הקצר ביותר, ללא כל מגבלה. בהקשר זה סבור הפורום, כי אין מקום להחזיק את יצרני החשמל הפרטיים כ"בני ערובה" של מאגר כזה או אחר, וזאת אף אם הדבר נעשה מתוך מטרה לעודד את אותו מאגר, או אפילו במטרה ליצור תחרות עתידית.

סוגיה נוספת אשר לדעת הפורום יש לתת עליה את הדעת במסגרת המתווה הינה סוגיית ה- Take or Pay. סוגיית ה- TOP הינה אחת מהסוגיות החשובות במסגרת אסדרת משק הגז ובפרט ביחס ליצרני חשמל, אשר נדרשים לגמישות מירבית בכמות הגז שהם צורכים בשים לב לשונות הרבה בצריכת החשמל בשעות היממה ועונות השנה.

מאחר וכל אחד מיצרני החשמל, ובכלל זה ניתן לכלול אף את חברת החשמל, נדרש להבטיח את היכולת לייצר במלוא כושר הייצור, וכפועל יוצא להבטיח את היכולת לצרוך את מלוא כמות הגז האפשרית בכל שעה, ומאחר וקיימת שונות גדולה בצריכת החשמל, וכפועל יוצא בצריכת הגז, בין שעות היום ועונות השנה השונות, אם לא תהיה אסדרה משקית בהקשר זה, עלול להיווצר מצב בו בהגדרה ההתחייבות המצרפית של כלל יצרני החשמל ל- TOP תעלה באופן ניכר על הביקוש המצרפי לגז של אותם יצרנים.

בשים לב לאמור, הפורום סבור, כי במסגרת המתווה קיים הכרח להתייחס לסוגית ה- TOP הן ברמה הפרטנית, באופן אשר יאפשר ליצרני החשמל את הגמישות הנדרשת בצריכת הגז, והן ברמה המשקית הכוללת. כך לדוגמא, סבור הפורום, כי יש למנוע מצב בו כלל ההתחייבות המצטברת של כלל יצרני החשמל ל- TOP תעלה על כלל כמות הגז המצטברת הנדרשת לשם ייצור סך החשמל הנדרש למשק בשנה. 


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy