פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 27.04.2024
רשות החשמל: להוריד את מחיר הגז
26/07/2015 08:34

רשות החשמל העבירה לשר האנרגיה יובל שטייניץ חוות הדעת שעל פיה מחיר הגז שנקבע במתווה גבוה מידי. להערכת הרשות צריך מחיר הגז להיות כ-4.6 דולר ליחידת חום, לעומת כ-5.5 דולר ליחידת חום כפי שנקבע במתווה. ברשות הגז שקלו להתייצב לשימוע שנערך בעקבות פרסום טיוטת המתווה, אולם על פי החלטת הצוות הממשלתי התייצבו לשימוע רק גופים חוץ ממשלתיים.

 | חדשות האנרגיה |

חברת הכנסת שלי יחימוביץ' מתחה ביקורת על החלטת הוועדה לזמן לשימוע גם את חברות הגז, למרות שעמדתם נשמעה בפרוטרוט על ידי הצוות במהלך גיבוש המתווה, והצוות פרסם את הטיוטה רק לאחר שהושגה הסכמה עם מפיקי הגז על כל סעיפיו.

 הערכת רשות החשמל כי מחיר הגז שנקבע במתווה מתבססת על הנימוק שהמחיר שנקבע במתווה מקבע את המחיר שנקבע במו"מ בין שותפות תמר ללקוחות במצב בלתי תחרותי, בעוד שכאשר התקיימה תחרות בין חברת EMG שסיפקה גז ממצריים לשותפות תמר, הציעה השותפות מחיר נמוך של כ-4.6 דולר ליחידת חום.

רשות החשמל לא יוצגה בצוות שקבע את המתווה, על רקע היחסים המתוחים בין משרד האנרגיה והרשות, על רקע מחלוקות העבר. במשרד האנרגיה טוענים שלמרות העמדה הלוחמנית שמציגה כעת רשות הגז, היא אישרה את המחיר שנקבע בהסכם בין חברת החשמל לשותפות תמר, העומד היום על כ-5.7 דולר ליחידת חום. . אם הרשות סבורה שהמחיר גבוה מידי, היא היתה צריכה להימנע מאישור ההסכם. רשות החשמל גם פסלה את מנגנון ההצמדה למחירי האנרגיה שנקבע בהסכם בין תמר לחברת החשמל, וקבעה מתווה של הצמדת החוזה למדד המחירים האמריקאי. הצמדה זו מנעה מחברת החשמל ליהנות מהצניחה החדה שהיתה בשנה האחרונה במחירי הדלקים. בשוע הבא צפוי צוות המתווה לפרסם את המלצתו לממשלה, בעקבות השימועים שנערכו. על פי ההערכות לא יערוך הצוות שינויים משמעותיים במתווה, מחשש שכל שינוי יפתח מחדש את ההידיינות עם בעלי חברות הגז, ויגרום לעיכוב נוסף באישור ההסדר ובפיתוח מאגרי הגז.

במהלך השימוע הופיעו בלפני הצוות הממשלתי 33 דוברים והוגשו מסמכים מטעם 25 חברות, גופים ציבוריים ואנשים פרטיים.

במהלך השימוע מתחו רבים מהדוברים ביקורת על כל פירטי המתווה. חלק מהדוברים טענו שהמחיר שנקבע במתווה גבוה מידי, אחרים הציעו לשנות את משטר הפיקוח ומנגנוני ההצמדה. רבים מהדוברים הביעו חשש שהמתווה אינו מבטיח ביטחון אנרגטי למדינה והביעו חשש מפני עיכובים בפיתוח תשתיות גז ושדות גז נוספים.

חלק מהדוברים הביעו תמיכה עקרונית במתווה. מפיקי הגז הדגישו את הצורך באישור מהיר של המתווה וביציבות הרגולטורית שהוא מבטיח.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy