פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 25.04.2024
נדחה אישור מתווה הגז
28/07/2015 09:04

אישור מתווה הגז נדחה נוכח דרישת משרד האוצר לערוך בו שינויים. המתווה אמורה היה להגיע מחר לאישור הממשלה. השינויים שדורש משרד האוצר הם במחיר המרבי שנקבע בטיוטת המתווה, ומנגנון ההצמדה. כמו כן מבקש צוות המתווה להכניס למתווה התניות שיחזקו את מחויבות חברות הגז לפתח את מאגר לווייתן ולתמרץ את פיתוח המאגרים הקטנים יותר כריש ותנין.

 | חדשות האנרגיה |

בישיבה לילית שהתקיימה אתמול בלילה בלשכת ראש הממשלה אמר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה אבי ליכט כי לא ניתן לערוך את השינויים ללא סבב דיונים נוסף ובדיקת השלכותיהם עם חברות הגז, ולכן יש לדחות את הדיון באישור בממשלה ובכנסת.

בימים הקרובים יקיימו חברי צוות המתווה סידרה נוספת של פגישות עם מנהלי חברות הגז וגורמים שונים בענף האנרגיה, בניסיון לגבש מוקדם ככל האפשר מתווה שיאפשר את המשך פיתוח שדות הגז.

הבעיה הקשה ביותר בשנוי המתווה תהיה ככל הנראה שינוי במנגנון המחיר. המתווה מאשר את המצב הקיים ומצמיד את מחיר הגז לממוצע החוזים. החוזה העיקרי במשק הוא עם חברת החשמל. החוזה זה נקבע מחיר בסיס גבוה יחסית של כ-5.8 דולר (היום) ומנגנון הצמדה למדד האמריקאי. ב- 3 השנים הראשונות לחוזה מוצמד המחיר למדד האמריקאי בתוספת אחוז אחד, ולאחר מכן תשונה ההצמדה למדד האמריקאי בהפחתה של אחוז אחד. מנדון זה צפוי לייקר את מחיר הגז בניגוד למגמה העולמית ואין לו הצדקה כלכלית. מכיוון שלא ניתן לשנות את חוזה חברת החשמל, יבחן צוות המתווה מנגנון הצמדנה שונה למחיר המרבי של הגז, שגם הוא צפוי לרדת ב-2 עד שלושה סנט, לעומת מחיר של כ-5.4 דולר ליחידת חום, שנקבע במתווה.

במהלך השימוע טענו חברות האמורות להשקיע בפיתוח המאגרים כריש ותנין, שספק אם במתווה הנוכחי יש כדאיות בפיתוח המאגרים. המאגרים מיועדים לשווק גז לשוק המקומי, בעוד שמרבית החוזים לשוק המקומי כבר חתומים על ידי שותפות תמר. הצוות אמור לבחון מחדש את שוק הגז המקומי ולהציע דרכים לפתרון הבעיה. בין היתר יתכן שייאסר על שותפות תמר לחתום על חוזים חדשים בשוק המקומי למשך תקופה מסויימת.

הצוות עשוי ללחוץ גם אל שותפות נובל ודלק לקצר את לוח הזמנים לפיתוח שדה לווייתן, העומד היום על שלוש שנים. החשש הוא שהשותפים ינסו לדחות את הפיתוח מנימוקים כלכליים, כמו עיכובים בחתימת חוזי היצוא שמימון לווייתן תלוי בהם. בשימוע חזרו נציגי החברות על מחויבותם לפיתוח שדה לווייתן והסבירו לצוות המתווה כי מגבלות טכניות אינן מאפשרות לקצר את לוח הזמנים. על פי ההערכות יבקש צוות המתווה מהיזמים להתחייב למועד הזמנת אסדת הקידוחים לפיתוח השדה. חתימת חוזה להזמנת האסדה נחשב ל"נקודת האל חזור" המכניסה את השותפים להתחייבויות כספיות כבדות שירדו לטמיון עם פיתוח השדה יבוטל.

ההחלטה על דחיית אישור המתווה התקבלה בתדהמה על ידי ראשי חברות הגז, שהיו בטוחים כי שר האנרגיה, שהביע תמיכה מלאה במתווה, יביא לאישורו המהיר בנוסח הקרוב מאד לנוסח שפורסם כטיוטת המתווה. מנהלי חברות האנרגיה הכריזו בעבר שכל שינוי במחיר הגז שנקבע במתווה או בעלויות הנגזרות מההתחייבויות שנטלו עליהן החברות ישבש את אפשרויות המימון של פיתוח שדות הגז ועלות לדרום לביטולן.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy