פרסם אצלנו
צור קשר
יום רביעי 24.04.2024
שטייניץ ייפגש הערב עם חברות הגז
28/07/2015 14:25

שר האנרגיה יובל שטייניץ יכנס היום את ראשי חברות הגז בלשכתו על מנת להסביר להם מדוע לא אושר מתווה הגז ולדון איתם בתיקונים הנדרשים במתווה.

 | חדשות האנרגיה |

ההודעה על החלטת ראש הממשלה לדחות את אישור המתווה תפסה את מנהלי החברות בהפתעה, לאחר ששר האנרגיה שטייניץ הושיע כי הוא תומך באישור המתווה ללא שינויים בהצעה המקורית. שטייניץ סירב לדון בשינויים של ממש במתווה, מחשש שפתיחה מחודשת של המו"מ על הפרטים עשוי לעכב את פיתוח שדות הגז לווייתן כריש ותנין למועד בלתי ידוע. עם זאת השתכנע אתמול ראש הממשלה בנימין נתניהו כי אישור המתווה במתכונתו הנוכחית אינו מבטיח פיתוח מהיר של המאגרים. חברת אדיסון, המועדת לרכוש את המאגרים כריש ותנין בשיתוף עם חברת ההשקעות אלומיי, הביעה חשש שלא תהיה כדאיות בפיתוח כריש ותנין, אם לא יובטח להן שוק. המאגרים מיועדים לספק גז אך ורק לשוק המקומי, שרובו תפוס על ידי מאגר תמר. הכדאיות בפיתוח מאגר לווייתן תלויה בעיקר והבטחת שוקי יצור עבורם מיועד חלק גדול מהגז של לווייתן. חברות נובל ודלק השותפות במאגר טוענות שהן נחושות בכוונתן לפתח את השדה, אולם קשה להעריך אם התנאים הכלכליים יעודדו אותן לעמוד בהבטחתן. המדינה ויתרה על תביעה מוקדמת שחברות הגז יניחו תשתית נוספת וצינור שיאפשר את המשך זרימת הגז ליבשת גם במקרה של תקלה בצינור היחיד המחבר את שדה תמר לחוף, אולם הנחת הצינור נדחתה והפכה לחלק מתכנית הפיתוח של שדה לווייתן. אם פיתוח לווייתן יידחה, עשויה לגבור התלות של המשק בתשתית המצומצמת של שדה תמר.

נושא מרכזי במתווה הוא מחיר הגז ומנגנון הצמדת מחיר הגז. על פי ההערכות יוכלו חברות הגז להפחית את המחיר לכחמישה דולר ליחידת חום, ולהצמיד את מחיר הגז לפחות חלקית לממוצע כלשהו של מחירי הגז העולמיים. ביני זומר, מנכ"ל נובל אנרג'י ישראל הכריז שפתיחת הסכמים שכבר נחתמו בין היזמים ללקוחות היא "קו אדום" שנובל לא תסכים לעבור עליו. דרישותיה העקרוניות של נובל מגובות בתכתיבים שמעביר הממשל האמריקאי, וממשלת ישראל מקבלת אותן במלואן.

הפחתת מחירים ומנגנון הצמדה נוח יותר עלולים לגרום לכשל תחרותי בשוק. הם יאפשרו לחלק גדול מהצרכנים ויצרני האנרגיה ייהנו ממחירי גז נמוכים בהרבה מהמחיר שמשלמת חברת החשמל, ויתכן שחברות נוספות שכבר חתמו על חוזים יקופחו לעומת חברות שייהנו ממחירים מופחתים.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy