פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
וועדת הכספים: הקלות לאנרגיה סולרית
29/07/2015 12:31

"דווקא ישראל, שהיא מדינה שטופת שמש, משתמשת הכי פחות באנרגיה סולארית ובאנרגיות מתחדשות בהשוואה למדינות המפותחות", אמר יו"R וועדת הכספים של הכנסת משה גפני בדיון מעקב על הוראת השעה הקובעת פחת מואץ להתקנים סולאריים ופוטו-וולטאים לייצור חשמל והנחות בארנונה לאותם התקנים.

 | חדשות האנרגיה |

 גפני קרא למנכ"לית משרד הפנים, לנציגי האוצר ומרכז השלטון המקומי, לפטור מארנונה התקנים המותקנים על גגות פרטיים, להאריך את הוראת השעה המקנה הכרה לצורך במס בפחת מואץ וכן לקבוע תעריפי מקסימום בארנונה לגבייה הן מאנשים פרטיים והן מחברות. על גגות מקסימום 60 אגורות למ"ר ובקרקע מקסימום 2.4 שקל למ"ר.

     גפני: "השאלה האם מדינת ישראל אכן רוצה לעודד אנרגיה ירוקה ואני מניח שכולם עונים תשובה חיובית. אלא שכאן מתחילה הסאגה האם גם מוכנים לשלם ולו במעט את מה שמתחייב מכך, שבסופו של דבר גם ייטיב עם המשק ויוביל לחסכון באנרגיה ולהפחתת הזיהום. אם מתנגדים לפחת מואץ ולפטור כשצריך או הנחות בארנונה על ההתקנים, זה אומר שכל מי מהממשלה או מהרשויות המקומיות שכביכול דוגל באנרגיות מתחדשות, אין פיו וליבו שווים. לא יתכן שאדם שכבר משלם ארנונה על ביתו יידרש לשלם גם על ייצור החשמל לצריכתו הפרטית, שבכך הוא גם תורם להפחתת זיהום האוויר. זה שהשלטון המקומי נמצא בבעיות, בזה יש לטפל בנפרד. יש לקבוע שעד 200 מ"ר לא גובים ארנונה וגם אז, לגבות תעריפים הגיוניים שיאפשרו להמשיך להתקין את המערכות באופן שהדבר עדיין יהיה משתלם".

שניר רפרנט אנרגיה באגף תקציבים באוצר, אמר שהמשרד מתנגד להארכת תקנות הפחת המואץ מעבר ל-2016, אולם הוא בוחן הקלות חלופיות: "ועדת השרים הרלוונטית כבר אישרה שהפטור מרישום במע"מ ולא רק ממס הכנסה יהפוך לקבוע. מתקנים קטנים יהיו פטורים מרישום במע"מ. ממש בתקופה הקרובה פוטרים אותם. מדובר בהכנסות של עד 18 אלף שקל בשנה. לגבי הפחת המואץ הארכנו את התקנות אך העלויות הולכות וטופחות וכל התחום הסולארי החלטנו לא להאריך מעבר ל- 2016. תהיה הסדרה חלופית במקום פחת מואץ".

חבר הוועדה דב חנין, קרא להסיר חסמים המעכבים את פיתוח האנרגיה החליפית : "שותף לתסכול של גפני ושל נציגי החברות הירוקות. החסמים בתחום האנרגיה הסולארית רבים מאוד ומגוונים – מערכתיים, מוסדיים, תכנוניים וכל פעם שמטפלים בחסם אחד מיד צצים עוד 4 אחרים. זה תחום חלוצי ואין לו עדיין בסיס כלכלי מוצק וצריך ודאות כדי לתכנן את העתיד. לא מזה תבוא ישועת השלטון המקומי אבל החלט כן חורבנו של התחום הסולארי. ולכן צריכים לחזור למינימום שסוכם עליו בוועדת הכספים הקודמת. מציע לפטור את הפרטיים, חבל אפילו על עלויות הגבייה וכד'".

מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל,  איתן פרנס, טען שמדינת ישראל כשלה בתחום פיתוח האנרגיה הירוקה: "אנרגיה ירוקה זה אחד הכישלונות הגדולים של מדינת ישראל. חמש שנים שלא מצליחים לקבוע צו ארנונה מוסכם. שום מו"מ, טיוטת תקנות שנחתמה פעמיים ע"י שני שרי פנים אבל שום דבר לא מתקדם". 

ראש תחום כנסת ירוקה בכנסת, ד"ר שמואל חן: "אנחנו עוסקים בפיקוח נפש ולא בשקל פה שקל שם, אלא לייצור אנרגיה מתחדשת ולהפחית את פליטת הפחמן. יש כאן מדיניות לקחת את החלטת הממשלה שקבעה יעדים ולפעול בדיוק ההיפך כדי להרוג סופית את כל הנושא. טועה מי שחושב שהדיון כאן הוא מקומי. כל הפרלמנטים מסתכלים על מה תהיה הרגולציה כאן וזה ישפיע על העולם כולו". 

נציגי הרשויות המקומיות אמרו שהם אינם מתנגדים לפטור מארנונה לצרכנים פרטיים אולם אין מקום לפטור ליצרנים מסחריים גדולים. היועצת משפטית במרכז השלטון המקומי, נועה בן אריה, אמרה כי אין לשלטון המקומי עניין לחייב את הצרכן הפרטי בארנונה. ציון נקש, כלכלן השלטון המקומי אמר: "לא צריך ללכת לכבשת הרשת של הארנונה, יש מתקנים שמוקמים במאות מיליונים ולא יוכלו לשרוד בגלל ארנונה ל- 1 מ"ר?".


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy