פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 19.04.2024
לוי: לשנות את מנגנון ההצמדה
30/07/2015 11:12

אגף התקציבים מבקש להוריד בשיעור קל את המחיר המרבי שנקבע במתווה הגז ואת מסלול הצמדת המחיר. כך אמר ראש אגף התקציבים אמיר לוי בוועידת האנרגיה. על פי ההצעה לא יוצמד מחיר הגז למחיר הממוצע של החוזים במשק, כפי שנאמר בטיוטת המתווה, ותיקבע נוסחה הדומה לנוסחה שנקבע באופציית הרכישה שרכשה חברת החשמל משותפות תמר.

 | חדשות האנרגיה |

על פי מתווה אופציה מוצמד מחיר הגז רק ב-33% למדד המחירים האמריקאי, ומחיר הבסיס נקבע ל-5.35 דולר ליחידת חום בריטית (BTU) . היתרונות העיקריים בנוסחת חישוב זו הם בכך שהם מונעים את העליה החדה והבלתי סבירה שמחיר הגז שנקבע במועד המקורי, שעשוי להגיע בעוד שלוש שנים ל-5 דולר ליחידת חום. יתרון נוסף בשינוי הנוסחה הוא בכך שאינו יוצר אפליה במחירים של יצרני גז חדשים מול חברת החשמל. לנוסחה החדשה יש סיכוי להתקבל על ידי חברות הגז, שכן אין בה שינוי עקרוני לעומת מתווה הגז המקורי. עם זאת הזהיר יו"ר דלק אנרגיה גדעון תדמור, שהפחתה ממחיר הגז שנקבע במתווה עלולה לסכן את פיתוח המאגרים החדשים.

עם זאת היא בוודאי לא תשביע את רצונם של חלק ממבקרי המתווה, הדורשים הפחתה קיצונית יותר במחיר הגז. "המחיר שנקבע מוסכם על כולם והוא יאפשר לנו לפתח את המאגרים" אמר תדמור.

בדיון שהתקיים אתמול אמר לוי שהוא אינו מצדד בהטלת פיקוח מחירים על הגז, מכיוון שפיקוח אינו מבטיח מחיר נמוך. "מעולם לא ראיתי שוק שיש בו פיקוח מחירים אפקטיבי" אמר לוי. "שום חברה לא תגיע לשוק מפוקח, והחברות רק ירוויחו מזה". לוי לא הסביר מדוע לדעתו לא ירצו יזמים להיכנס לשוק מפוקח, למרות שלדבריו מדובר בעסקים רווחיים מאד, ובכל בית ספר לכלכלה מלמדים שכדאי מאד לנסות לשבור מונופול שכן שולי הרווח בשוק כזה גבוהים יחסית.

אתמול נפגש צוות המתווה בראשות פרופ' יוג'ין קנדל עם צוות המשרד להגנת הסביבה בראשות המנכ"ל דוד לפלר. אנשי המשרד הציגו בפני קנדל את השגותיהם על המתווה, והביעו את דעתם שיש להבטיח חיבור נוסף של מאגרי הגז לחוף וכי לא נעשה די כדי לקדם את הגברת שימושים מקומיים לגז טבעי.   

בסוף השבוע הבא צפויים הצוות ומשרד האנרגיה לגבש מתווה חדש לקביעת מחירי הגז והתחייבויות החברות ולהביא אותו לאישור ראש הממשלה. המתווה אמור להגיע לאישור הכנסת בתחילת ספטמבר.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy