פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 19.04.2024
מפולת במניות האנרגיה
01/08/2015 22:56

מפולת מחירי האנרגיה הכתה ברווחי חברות האנרגיה הגדולות של ארצות הברית ובמחירי מניות שלהן. חברת אקסון, הגדולה בחברות האנרגיה במערב דיווחה בסוף השבוע על רווחי שפל מאז 2009. רווחי החברה ירדו ברבעון השני ב-52% לעומת התקופה המקבילה אשתקד והסתכמו ב-4.2 מיליארד דולר.

 | חדשות האנרגיה |

שברון דיווחה על הרווח הנמוך ביותר ב-12 השנים האחרונות, ועל מחיקות ענק של נכסים בשווי 1.9  מיליארד דולר והפסד בעסקי הליבה שלה – הפקת נפט וגז. בעקבות המחיקה הציגה שברון רווח רבעוני של 571 מיליון דולר, ירידה של 90% לעומת רווח של 5.67 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

  מחירי הנפט הידרדרו בשנה האחרונה בכ-50%, ולמרות העודפים הניכרים בתפוקה העולמית, נמשכת העליה בתפוקה האמריקאית. מדינות אופ"ק, בהנהגת סעודיה, מסרבות להגביל את התפוקה כפי שעשו בעברה בניסיון לשמור על רמת המחירים. את מדיניות התפוקה המרבית מובילה ערב הסעודית, המבקשת לשמור על נתח השוק שלה מול התחרות הגוברת בשוק. התחרות והתפוקה גדלים בעיקר בגלל חברות הנפט האמריקאיות. המבטים מופנים לרוב לחברות החדשות, המשתמשות בטכנולוגיות מתקדמות להפקת נפט מפצלים. בעבר הסעודית ובחלק ממדינות הנפט המסורתיות ציפו שירידת מחירי הנפט תקטין את תעשיית הפצלים שעלויות ההפקה שלה גבוהות מהממוצע בענף. למרות מספר קריסות של חברות פצלים, ממשיכה התעשיה לפעול גם בתנאי מחירים מאתגרים. גם ענקיות הנפט המסורתיות מדווחות על הגדלת התפוקה למרות ירידת המחירים. אקסון, שמנייתה צנחה ביום שישי בשיעור של 4.6% דיווחה  על הגדלה של 12% בתפוקה. ושברון, שמנייתה צנחה בשיעור 4.9%, דיווחה על גידול צנוע יותר של 1.7%.

 חברות הנפט מנסות להתמודד עם הירידה בהכנסות באמצעות התייעלות, וצמצום הוצאות. תעשיית האנרגיה בארצות הברית פיטרה עד כה למעלה מעשרת אלפים עובדים, החברות מקצצות במטות, מקטינות את מספר האסדות  ומבטלות תכניות לרכישה עצמית של מניות. עם זאת לא הדביק קצב הקיצוצים את הירידה בהכנסות והרווחים צנחו.

בתעשיית הנפט גוברות הערכות שמחירי האנרגיה לא יעלו בתקופה הקרובה, ותתכן אף צניחה נוספת. הסרת הסנקציות מאירן צפויה גם היא להגדיל את התפוקה העולמית ולהגביר את לחץ המחירים. 


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy