פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
חוק ההסדרים: תוקם רשות חשמל מאוחדת
01/08/2015 23:01

חוק ההסדרים שמבקשת הממשלה להביא לכנסת עם חוק התקציב כולל הקמת רשות חשמל מאוחדת הכוללת את מנהל החשמל והכפפתה לשר האנרגיה, בכל הנושאים למעט קביעת תעריפי החשמל. הרשות החדשה לא תהיה עצמאית אלא תהיה, על פי החוק, גוף מייעץ לשר הקובע את מדיניות החשמל .

 | חדשות האנרגיה |

על פי החוק תהיה הרשות "הגורם המקצועי המסייע לשר לקבוע מדיניות" בנושאים שמו פיתוח משק החשמל, מתן רישיונות, קביעת התחרות בענף ועוד. השר יוכל להורות לרשות לערוך דיון נוסף כאשר החלטה מסויימת אינה תואמת את החלטתו.

בדברי ההסבר לחקיקה נאמר: משק החשמל, על מקטעיו השונים, הינו משק מורכב ועתיר בקשרי גומלין בין התחומים השונים. בשל כך, להחלטות הרגולטור יש משמעויות כלכליות מרחיקות לכת. סמכויות הרגולציה במשק החשמל הישראלי נתונות למספר משרדי ממשלה וגופי רגולציה בעלי סמכויות על פי חוק. בנוסף לכך ,משק החשמל עתיר השקעות הון .לכן, נדרשת בתחום זה רגולציה ברורה וקוהרנטית שתגדיל את הוודאות ליזמים ותקיים תנאי משק תחרותיים. מבנה הרגולציה הקיים, המפוצל בין שני גורמים ייעודיים נפרדים ,מנהל החשמל במשרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים והרשות לשירותים ציבוריים-חשמל, מביא לחוסר אחידות ב"קול" אותו משמיע הרגולטור בשווקים השונים. התיאום הלקוי בין גופי הרגולציה השונים מביא לכך שרמת הסיכון למשקיעים והבירוקרטיה בשוק זה גדלות ואיתן קטנים מספר השחקנים ורמת התחרות בשוק.

 

לפיכך מוצע להקים רשות חשמל מאוחדת, אשר תאחד את רשות לשירותים ציבוריים-חשמל ואת מנהל החשמל. הרשות תפעל לפי מדיניות שר האנרגיה ומדיניות הממשלה, תוך הגדרת קו הגבול בין השר אשר יעסוק במדיניות לבין הרשות אשר תעסוק ברגולציה, תעריפים ורישיונות. הרשות תפעל לפי מדיניות השר והממשלה ותייעץ לממשלה לפי בקשת השר בתחומי משק החשמל, וכן תהווה הגורם המאסדר במשק החשמל. בנוסף לכך, יבוטל כפל הסמכויות אשר מרוכזות בידי שני הגופים.

 

הצעת חוק ההסדרים כוללת גם נוהל מזורז להנחת צנרת גז, הפוטר את החברות המניחות את הצנרת מנהלי חוק התכנון והבניה. בהצעת חוק ההסדרים נקבע נוהל מקוצר של אישור תכנית הנחת הצנרת בתוך 30 יום ומתן אישור סופי לאחר הצגת התכנית להתנגדויות הציבור בנוהל מזורז.

למרות הלחצים הכבדים שהופעלו על משרד האוצר וראש הממשלה, נכלל בחוק ההסדרים גם מיסוי משאביט טבע על פי המחלצות וועדת ששינסקי 2. החקיקה נוגעת להטלת מס "רווחי יתר" על קונצרן כיל המנצל את משאבי ים המלח.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy