פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
פלוג ממליצה על שיפורים במתווה
10/08/2015 23:05

נגידת בנק ישראל קרנית פלוג תומכת עקרונית במתווה הגז אך סבורה שיש לעשות בו שינויים. בהרצאה שנשאה היום בפני פורום מתמחים בבית המשפט העליון אמרה הנגידה כי המתווה נותן מענה סביר לצרכי המשק, ובפרט לצורך לחבר צינור גז נוסף ממאגרי לווייתן כריש ותנין.

 | חדשות האנרגיה |

 "כדרכו של כל משא ומתן המתווה אינו משיג תוצאה אידאלית , אך יש בו יתרונות רבים למשק" אמרה פלוג. "המתווה מסדיר מגוון נושאים במשק הגז שהיו נתונים באי וודאות, ובכך יאפשר אסדרה יציבה יותר של משק הגז, שתקל על קידום המימון והפיתוח של המאגרים, ושתאפשר יתירות באספקה ומבנה שוק תחרותי יותר מהנוכחי. המתווה תומך גם בהשגת יעד הממשלה לאפר את מימושים של חוזי היצוא עם מצרים וירדן משיקולים כלכליים ומדיניים ." אמרה פלוג. עם זאת סייגה פלוג את תמיכתה והצביעה על בצורך לבצע תיקונים נוספים במתווה. "חשוב שייקבעו אבני דרך להתקדמות בפיתוח מאגר ללווייתן וחיבורו למשק הגז, ושיוחלט על צעדים שיינקטו במידה שקצב הפיתוח לא יהיה בהתאם למוסכם" אמרה פלוג. היא הוסיפה שאם לא ייווצר מתווה תחרותי בשוק יהיה צורך להקים מנגנון "שיגן על הצרכנים מפני תמחור מונופוליסטי".

אתמול נמשכו הדיונים בין שר האנרגיה יובל שטייניץ וצוות המתווה בניסיון למצוא פשרה שתאפשר תיקונים במתווה הגז. על פי ההערכות לא יהיו שינויים משמעותיים במחיר הגז אולם הצדדים מנסים לעגן את ההסכמות מפורטות על מתווה פיתוח שדות הגז החדשים, הסדרים נוספים שיקנו "הגנת ינוקא" למאגרי הגז החדשים כריש ותנין, במטרה להגביר את הסיכוי למכירתם. הסדרים מסוג זה מוזכרים במתווה המקורי אולם הם אינם מפורטים כדי שלא ישפיעו על המו"מ למכירתם.

נציגי נובל הסכימו לדון בהסכם להגברת תעסוקה של עובדים מקומיים ורכש מקומי, אך מדובר בצעד סמלי בלבד שאינו מתחייב מאופי העסקה. רכישות גומלין  הן הסרים מקובלים במקרה של עסקות יבוא גדולות שעושה הממשלה. במקרה זה רוכשים גופים פרטיים את שירותיה של נובל ולממשלה אין מעורבות בעסקה. מכיוון שאין בישראל ייצור של ציוד קידוחים ומעט מאד אנשי מקצוע בתחום הקידוחים הימיים, עשויות החברות להגביר רכישת שירותי אבטחה ולוגיסטיקה  מחברות מקומיות.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy