פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 19.04.2024
הופסקו השיחות על מתווה הגז
12/08/2015 09:24

מתווה הגז לא יובא ביום ראשון לאישור הממשלה. במהלך הדיונים שהתקיימו אתמול עד שעת לילה מאוחרת בין אנשי משרד האנרגיה בראשות השר יובל שטייניץ לנציגי חברות הגז, התגלעה מחלוקת על סעיפי היציבות במתווה. נציגי נובל אנרג'י, בראשות סגן נשיא החברה למזרח התיכון קית' אליוט, סירבו לשינויים שהציעו נציגי הממשלה בסעיף, ואליוט חזר הבוקר לארצות הברית.

 | חדשות האנרגיה |

גורמים המקורבים לשיחות דיווחו על התקדמות ניכרת במרבית הסעיפים שאותם מבקשים נציגי המדינה לשנות. הסעיף המרכזי, המחיר המרבי לגז, לא ישונה באופן מהותי אבל מחיר הגז בפועל צפוי לרדת בשיעור של כ-7% כתוצאה מתנאי ההצמדה. מנגנון ההצמדה של מחיר הגז שונה במעט, והוא יהיה צמוד למדד תשומות הייצור של החשמל. כמו כן הוסכם על סעיפים המחייבים את חברות הגז לאבני דרך בלוח הזמנים לפיתוח שדה לווייתן, וסנקציות שיוטלו על היזמים במקרים מסויימים של אי עמידה בהסכמות. הסעיפים שנותרו במחלוקת עוסקים בהתחייבות הממשלה שלא לשנות את הרגולציה על משק הגז למשך עשר שנים. סעיפים אלה חשובים במיוחד חברות הגז שכן הן טוענות שללא התחייבות ליציבות רגולטורית הן יתקשו לגייס הון ולעמוד בהתחייבותן כלפי המשקיעים. מאידך לוחץ משרד המשפטים על שינויים בסעיפים המטילים על הממשלה אחריות לפעולות חקיקה של הכנסת. דרישה זו אינה תואמת את עקרון הפרדת הרשויות שעל פיו כפופה הממשלה לכנסת, וכמו כן עלולה הממשלה להתקשות בקיום ההתחייבות למנוע את תמיכתם של חברי כנסת מהקואליציה בהצעות חוק שנועדו לשנות את כללי האסדרה במשק הגז.

בתגובה להפסקת השיחות הודיע השר שטייניץ: לצערי, השיחות הקדחתניות של הצוות הבינמשרדי מול חברות האנרגיה עלו לפנות בוקר על שרטון, ומשלחת בכירי נובל אנרג'י נמצאת בדרכה חזרה לארה"ב. עם זאת, יש לציין, כי בסוגיית אבני הדרך לפיתוח לוויתן ובסוגיית המחירים הושגה התקדמות מסויימת. אולם, בסוגיית הבטחת היציבות הוצגו בפנינו תנאים שלא יכולנו לקבלם. מאחר שפיתוח מאגרי הגז הוא בעל חשיבות כלכלית ואסטרטגית מכרעת למדינת ישראל, הדיאלוג בין הצדדים יחודש בימים הקרובים.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy