פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 19.04.2024
רשות החשמל מפרסמת את התנגדותה למתווה
12/08/2015 20:56

רשות החשמל מפרסמת את החלטתה שנמסרה לשר האנרגיה יובל שטייניץ, לקראת הדיון המסכם על מתווה הגז. המסמך, המתריע מפני עליית מחיר הגז אם יאושר המתווה, נגנז בהוראת השר ולא פורסם בציבור, מחשש שיערער העמדה שגובשה על ידי צוות המשא ומתן.

 | חדשות האנרגיה |

על פי ההחלטה שהתקבלה במועצת הרשות תהיה העלות העודפת לציבור, אם לא ישונו מחיר הגג ומנגנון ההצמדה, כ-13 מיליארד שקל, כתוצאה מתשלום מופרז ב-30% תמורת הגז. בעקבות מנגנון ההצמדה למחיר הממוצע של הגז, או כתחליף לתעריף עלויות הייצור במשק החשמל, צפוי מחיר הגז להאמיר בעתיד ל-7 דולר ליחידת חום, לעומת מחיר ממוצע של 5.4 דולר היום. גם המחירים הנוכחיים, טוענת הרשות מגלמים עלויות עודפות של 3 מיליארד שקל בשנה. הטענה שהמחירים מופרזים מבוססת על טיוטת הסכם בין שותפות תמר לחברת החשמל. ההסכם נדון בתקופה בה היה על שותפות תמר להתחרות במחיר שהוצע לחברת החשמל על ידי חברת EMG המייבאת גז ממצרים. המחיר בהסכם היה נמוך בדולר עד שלושה דולרים מהמחיר שנחתם בסופו של דבר לאחר שזרימת הנפט ממצריים הופסקה. הפרש המחיר הזה מוגדר על ידי רשות החשמל כהפרש בין מחיר הגז בתנאי תחרות למחירו לאחר שתמר הפכה למונופול, והוא המחיר העודף שמשלמים הצרכנים על היותה של תמר מונופול. הרשות מבהירה שאם לא יירדו המחירים בחוזי הגז החדשים יימכרו מאגרי כריש ותנין במחירים המתבססים על המחירים הגבוהים וימנעו ירידת המחיר בעתיד.

 יצויין שרשות החשמל אישרה את כל החוזים שבהם נקבעו המחירים שלטענתה הם מופרזים. מבקר הרשות טוענים שהמחיר שבו נדרשה שותפות תמר להתחרות היה מחיר לא ריאלי בעוד שהיום רוכשים המצרים עצמם גז המופק בשטחם במחיר של 5.8 דולר ליחידת חום.

גורמים בענף האנרגיה טוענים שעמדת רשות החשמל תואמת את עמדת אגף התקציבים, למרות שראש אגף התקציבים אמיר לוי היה שותף לצוות המתווה ולא הביע הסתייגות מההמלצה שהתקבלה.

ביקורת רשות החשמל על המתווה כוללת גם היעדר סנקציות על אי עמידה בלוח הזמנים של פיתוח השדות ושל מהלכים חשובים כמו הנחת צינור גז נוסף לחו. ביקורת זו הושמעה על ידי גורמים רבים ובמהלך הדיונים המתקיימים עדיין עם חברות הגז מתגבש הסכם על אבני דרך למימוש ההסכם וכן סנקציות במקרה של הפרה מצד היזמים.

הרשות מציעה להצמיד את מחירי הגז לממוצע מחירים בשוקי גז תחרותיים ולקבוע תקרת מחיר שנתית של 5.8 דולר ליחידת חום, במטרה לרסן את תנודות המחירים, להגביל את התחייבויות הרכישה ((Take or pay לרמת צרכי המשק על מנת שלא ייווצר בעתיד עודף התחייבויות שיגרום ללקוחות לשלם על גז שלא צרכו.

היום נמשכו הדיונים בין שר האנרגיה וצוות המתווה לראשי חברות הגז, למרות הודעת שר האנרגיה ש"השיחות עלו על שרטון". הדיונים עוסקים בהתחייבויות חברות הגז לאבני דרך בפיתוח תשתית הפקת הגז ובקביעת מנגנון ההצמדה חדש שיצמצם את עליית המחירים העתידית. 

למסמך הרשות לחץ


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy