פרסם אצלנו
צור קשר
יום שלישי 23.04.2024
הסכמה על מתווה הגז המתוקן
13/08/2015 00:24

מתווה הגז יובא ביום ראשון לאישור הממשלה, לאחר ששר האנרגיה יובל שטייניץ הגיע הערב להסכמות עם חברות הגז. במתווה ייערכו שינויים קלים לעומת המתווה המקורי שהוצג בממשלה.

| חדשות האנרגיה |

סעיף התחייבות הממשלה ליציבות רגולטורית, לא יכלול התחייבות הממשלה לסכל הצעות חוק פרטיות בכנסת שעשויות לסתור את המתווה. כמו כן יש במתווה המתוקן אבני דרך לקיום התחייבויות חברות הגז לפיתוח שדה הגז לוויתן: נובל תתחייב להזמין אסדת הפקה בתוך שנתיים מחתימת המתווה. הסנקציה העיקרית על חברות הגז למקרה של חריגה מהמתווה היא ביטול מחוייבות הממשלה ליציבות רגולטורית. מדובר בסנקציה משמעותית, אבל בכל מקרה היא לא תפגע בהתחייבויות היצוא של הגז, הנחשבות גם למחוייבות בינלאומית של מדינת ישראל כלפי מדינות שכנות.

שינוי משמעותי נוסף הוא בנוסחת ההצמדה של מחיר הגז. המחיר לא יוצמד למחיר הממוצע של רכישות הגז אלא למחיר סל הדלקים על פי חישובי רשות החשמל, המושפע גם מתנודות במחיר הפחם והסולר. המחיר המרבי שנקבע במתווה לייצור חשמל יהיה 5 דולר ליחידת חום, לעומת 5.4 דולר במתווה המקורי. מחיר הגז לייצור תעשייתי יהיה 4.7 דולר ליחידת חום לעומת 5.2 במתווה המקורי. השינוי בסעיף מחיר הגז היה אחד ממוקדי הביקורת על ההסכם אולם מדובר בסעיף שולי, שחברת החשמל, הצרכן העיקרי של הגז חתומה עם שותפות תמר על הסכם ל-16 במחיר גבוה בהרבה, והסכם זה, כמו גם של יצרניות חשמל גדולות אחרות, לא יושפע מהמחיר הנקוב במתווה.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy