פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 18.04.2024
נתניהו: אביא את המתווה לאישור ביום ראשון
13/08/2015 15:01

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האנרגיה הציגו היום את מתווה הגז המתוקן. נתניהו ושטייניץ הביעו ביטחון שהמתווה יעבור בממשלה ברוב קולות. עם זאת אמר שטייניץ כי לא ברור עדיין אם המתווה יובא לאישור הכנסת. לדברי שטייניץ גם אם יובא המתווה לכנסת צפוי לו רוב, נוכח התחייבותו של ח"כ אביגדור ליברמן שסיעתו תתמוך במתווה.

 | חדשות האנרגיה |

במסיבת העיתונאים בה הוצג המתווה אמר ראש הממשלה נתניהו: "המתווה שהושג שם במרכז את כלכלת ישראל והחברה בישראל ויכניס לישראל מאות מיליארדי שקלים בשנים הבאות. הכסף הזה ישמש אותנו לבריאות חינוך ורווחה, ולהורדת יוקר המחיה. גז זה אנרגיה יותר זולה מאנרגיות אחרות. עולה פחות לייצר אז המחירים יהיו יותר נמוכים. זה יסייע לפיתוח התעשייה והפריפריה וכך לייצר מקומות עבודה חדשים. זה יעזור גם לביטחון האנרגטי של ישראל, ולניקיון הסביבה כי מדובר באנרגיה נקייה יותר. אמרתי מהתחלה שלא ניכנע לפופוליזם ונוציא את הגז מקרקעית הים. אני אביא את המתווה הזה לממשלה ביום ראשון. בטוח שנעביר אותו ברוב קולות".

בתום הדיונים על שינוי המתווה התקבלו שלושה שינויים: מנגנון הצמדת המחיר שונה, נקבעו אבני דרך לפיתוח שדה לווייתן, וחברות הגז התחייבו לרכישות מוצרים ושירותים בסך חצי מיליארד דולר.

השינוי העיקרי במתווה, מלבד הפחתת מחיר המרבי, הוא שינוי שיטת ההצמדה של מחיר הגז המרבי על ידי הוצאת חוזה חברת הגז עם תמר מחישוב הממוצע. ממוצע מחירי הגז יתבסס לכן על החוזים שנחתמו בין תמר ל-4 יצרני חשמל פרטיים. החוזה של חברת החשמל מצמיד את מחיר הגז למשך שמונה שנים לעליית מדד המחירים לצרכן בארצות הברית בתוספת אחוז אחד. הצמדה זו מבטיחה עליית של מחיר הגז למשך חמש השנים הקרובות. החרגת חברת החשמל מחישובה מחיר הגז הממוצע במשק גורמת גם להפחתת המחיר המרבי של הגז ליצרני החשמל כ-5 דולר ליחידית חום ובתחילת השנה הבאה צפויה המחיר להתייצב כעל 4.7 דולר ליחידת חום.

חברות נובל דלק חוייבו להוכיח בעוד שנתיים השקעה נוספת של 1.5 מיליארד דולר בפיתוח לווייתן בהתחייבויות השקעה. משמעות סעיף זה שבתוך שנתיים חייבים השותפים להתחייב על הזמנת אסדת הפקה עבוד שדה לוויתן. כמו כן הן התחייבו להתחיל ולהזרים גז למאגר לווייתן בתוך חמש שנים. אי עמידה בתנאים תאפשר למדינה לשנות את תנאי הרגולציה על הענף, למרות התחייבותה ל"יציבות רגולטורית." סעיף זה נועד בעיקר לצורך יחסי ציבור מכיוון שאם תחליט חברת נובל שאין כדאיות בפיתוח שדה לווייתן, אין משמעות רבה גם להתחייבות הממשלה ל"יציבות רגולטורית".

בנאומו לרגל השגת ההסכם אמר שר האנרגיה שטייניץ כי העיכוב באישור ההסכם כבר עלה לעם ישראל עשרות מיליארדי שקלים. השר אמר  כי הוא מעוניין בהגעתן של חברות חדשות שיחפשו גז ונפט במים הכלכליים של ישראל, שלדבריו רק 30% מהם נחקרו. עם זאת אנחנו פועלים לדבריו בתנאים קשים" "יש בפנינו קושי כפול. בעולם יש האטה בתעשיית הנפט והגז בגלל ירידת מחירי האנרגיה, והאזור שלנו נחשב למסוכן ובעייתי. המשך הפיתוח הוא משימה לא פשוטה ואנחנו שוחים נגד הזרם.

שטייניץ גם הגיב לטענות שהודעתו על עליית השיחות על שירטון, שעות ספורות לפני שהודיע על ההסכם, היתה ספין. :"עליית השיחות על שרטון הדאיגה אותי מאד" אמר שטייניץ, "הנהלת נובל עזבה את הארץ והייתי מודאג, אבל התגברנו על זה אחרי שהם התעשתו הבינו שהדרישה שהממשלה תהיה אחראית לחקיקת הכנסת היא קו אדום בשבילי". שטייניץ גם דחה בתוקף את הטענות שיו"ר רשות החשמל אורית פרקש הכהן הודחה בגלל התנגדותה למתווה. "הגורמים המקצועיים הגיעו למסקנה שחייבים לבצע רפורמה מקיפה ולהקים גוף אחד שמבצע את מדיניות הממשלה. הרפורמה הזו לא קשורה בכלל למתווה הגז וכל ניסיון להציג את זה כמו משהו פרסונאלי הוא חסר שחר" אמר שטייניץ.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy