פרסם אצלנו
צור קשר
יום שלישי 23.04.2024
נזקים כבדים למשק כתוצאה מעיכוב הסכם הגז
16/08/2015 19:23

הנזק הכלכלי למשק כתוצאה מעיכוב בפיתוח מאגרי הגז במשך שנה מסתכם ב-800 מיליון דולר. כך מעריך מוריס דורפמן, סגן ראש המועצה הלאומית לכלכלה. עיכוב של שלוש שנים יגרום לדעת דורפמן לנזק שיגיע ל-1.8 מיליארד דולר. דורפמן כותב את הדברים בחוות דעת שצורפה למתווה הגז המתוקן אותו צפויה הממשלה לאשר היום.

 | חדשות האנרגיה |

בנזק הכלכלי נגרם בשל המגבלות הקיימות היום על אספקת הגז מתמר בגלל מחסור בתשתיות מספקות והסיכון לאספקת הגז כתוצאה מההסתמכות על מאגר יחיד. תקלה שתגרום להפסקת הגז למשך חודש ימים תגרום על פי ההערכה לנזק של חצי מיליארד דולר למשק.

דורפמן אומד את סך ההכנסות למדינה מהגז ב-100 מיליארד דולרים. הסכום העומד ברף הנמוך של הערכות קודמות שפרסמה המועצה, 100-120 מיליארד דולר ב-2013 העריך סטנלי פישר, נגיד, בנק ישראל, כי ההכנסות למדינה יהיו 126 מיליארד דולר.

דורפמן מנמק את החלטת הצוות הממשלתי שלא להמליץ על פיקוח מחירים (במודל של עלות בתוספת תשואה מובטחת) בכך שפיתוח כזה יסכן את המשך פיתוח משק הגז ולא יניב תוצאה טובה למדינה. דורפמן חושש שמחיר מפוקח לא ייתן למשקיעים פוטנציאליים בפיתוח השדות תמריץ מספיק, ולא יאפשר את הגמישות הנדרשת להתאמת מחיר הגז לתנודות המחיר העולמיות. הוא רומז כי במקרה של ירידה חדה במחירי הגז, עלול מחיר הגז בישראל להישאר גבוה יותר, על מנת לספק לחברות את התשואה לה התחייבה המדינה. למרות שעל פי המתווה אמורים מאגרי הגז כריש ותנין להימכר בתוך 14 חודשים ולהביא לכך לתחרות בענף, מודה דורפמן בחוות דעתו שאין התכנות לתחרות בענף אלא בטווח של חמש עד עשר שנים. להערכתו חלקן של המאגרים הקטנים עשוי להגיע לכ-25% מהמשק המקומי.

בסיכום המסמך קובע דורפמן: "המתווה המוצע עומד במטרות הבסיסיות שהוצבו להסדרת משק הגז בישראל , ועדיף על פני כל החלופות הרלוונטיות אחרות. מתווה זה צפוי בטווח הבינוני-ארוך להוביל לתחרות במשק הגז, ובטווח הקצר להביא לפיתוח מהיר של מאגרי הגז, תוך שמירה על רמת מחירים מאוזנת עד להשגת התחרות. בנוסף, המתווה המוצע נועד להבטיח פיתוח מהיר של המאגרים שיבטיח למשק יתירות ולצמצם את העלויות הכלכליות- פיסקליות שיושתו על המשק במקרה של דחיה בפיתוח משק הגז"


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy