פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
אושר המתווה המתוקן
16/08/2015 19:58

הממשלה אישרה את מתווה הגז המתוקן. השר היחיד שהתנגד לאישור היה השר להגנת הסביבה אבי גבאי, שטען שהמתווה אינו עונה על צרכי הביטחון האנרגטי. בתום הישיבה כתב גבאי בעמוד הפייסבוק שלו: אמרתי לראש הממשלה ולשרים שלא אוכל להצביע בעד מתווה שלטעמי פוגע בביטחון האנרגטי. ההחלטה משנה החלטת ממשלה קודמת המחייבת את מחזיקי "תמר" לחבר צינור גז נוסף, צינור שייצור גיבוי לצינור הקיים וירחיב את אספקת הגז לישראל כך שיותר מפעלים וגם תחבורה ציבורית יוכלו להשתמש בגז, להוריד את יוקר המחיה ולצמצם את זיהום האוויר בישראל.

 | חדשות האנרגיה |

בנוסף, ההחלטה מאפשרת יצוא טרם פיתוח מאגרים אחרים וגם כאן יש סיכון למצב בו ישראל תחסר בגז בעוד מספר שנים. סיכון שאל לנו לקחת. בסופו של יום, לצערי המתווה לא עונה על הצורך בגז זמין ובהרחבת השימושים בו."

שר הכלכלה אריה דרעי הצביע בעד המתווה כבר בקבינט לפני כחודשיים וכעת המתווה שופר ולכן הצביע בעד. השר ציין כי זה הרע במיעוטו שהצוות הבינמשרדי השיג לאחר 5 שנים של אי עשייה מוחלטת. בעקבות החלטת הממשלה מצפה ראש הממשלה ששר הכלכלה אריה דרעי יפעיל את סמכותו ויאשר את המתווה על פי סעיף 52 לחוק ההגבלים. סעיף זה מאפשר לשר לאשר את המתווה למרות התנגדות הרשות להגבלים עסקיים. דרעי הודיע בעבר שלא יקבל על עצמו את האחריות לאישור המתווה ללא דיון בכנסת, אולם ראש הממשלה מתכוון להפעיל על דרעי לחץ כבד כדי למנוע את התערבות הכנסת. גם היום סירב דרעי להתחייב בקשר להחלטתו ואמר: "הודעתי לפני חודשיים לקבינט שאיני מתכוון להפעיל את הסעיף בפעם הראשונה מאז חקיקתו ואין לי מה להוסיף מעבר לכך".

נוכח הרוב השברירי שיש לממשלה, וחוסר הבהירות לגבי הצבעת סיעת "כולנו" שחלק מחבריה הודיעו כי הם מנועים מלהצביע בסוגיית הגז, עשויה הכנסת לטרפד את המתווה. נתניהו ושר האנרגיה יובל שטייניץ טוענים שיש להם הבטחה מאביגדור ליברמן, ראש מפלגת ישראל ביתנו, שסיעתו תתמוך באישור המתווה אבל נתניהו מעדיף שלא להזדקק לחסדיה של סיעת אופוזיציה. 

בפתח ישיבת הממשלה אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "ההחלטה תכניס לאזרחי המדינה, לקופת המדינה, מאות מיליארדי שקלים. הכסף הזה ילך לטובת החינוך, הבריאות, הרווחה ולצרכים לאומיים אחרים. אני רוצה לשבח את העבודה שעשה הצוות בראשות השר שטייניץ שהביא להפחתה מאוד משמעותית במחיר שהמדינה תשלם עבור הגז וגם שינויים אחרים ששיפרו מאוד את המתווה. אני לא מתרשם מהפופוליזם – זה רק פופוליזם בעיניי, אף על פי שאנשים יכולים אולי גם להאמין במה שהם אומרים. כל בדיקה אובייקטיבית תוכיח שהמתווה הזה הוא שיפור משמעותי לעומת המצב הקיים. אבל צריך להבין עוד דבר, אי אפשר לעצור את זה. כשדבר נכון צריך להתבצע, והוא כל כך גורלי לכלכלת ישראל ולמצבה האסטרטגי של מדינת ישראל, הדבר הזה לא ייעצר. יחפשו עוד דרך לעכב, עוד תירוץ, עוד סיבה – וזה לא יעזור. המתווה הזה יעבור כך או כך, והגיע הזמן שהוא יעבור."

יו"ר וועדת הכלכלה של הכנסת איתן כבל אמר בתגובה: "כמה סמלי שדווקא היום ראש חודש אלול שהוא חודש הרחמים והסליחות, מאשרת ממשלת עליביבי את מתווה הגז. שיידע כל שר שהצביע בעד המתווה שלא תהיה לו מחילה ולא תתקבל סליחתו על מעשיו.. כל ההצגה וכל התפאורה היא רק לכבודו של השר אריה מכלוף דרעי - הוא כמובן נלחם כאריה כדי שיפול לבסוף ולא בכבוד על סעיף 52..."

יו"ר מפלגת העבודה יצחק הרצוג אמר כי אישור מתווה הגז הוא "חתימה על הקרח" והבטיח לשנות אותו, אם ייבחר "ממשלה בראשותי תחליט על מתווה גז הוגן והגון לאזרחי ישראל שיכלול פיקוח על המחירים ויבטא דאגה אמתית לעתידה של מדינת ישראל".


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy