פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 20.04.2024
הכנסת עשויה שלא לאשר את מתווה הגז
18/08/2015 22:21

ראש הממשלה בנימין נתניהו מעדיף של א להזדקק לאישור מתווה הגז בכנסת. אם יובא המתווה לכנסת עשויה הממשלה להתקשות בגיוס רוב לאישור, ובליכוד חוששים אף שהדיון עלול להביא להתפרקות הקואליציה.

 | חדשות האנרגיה |

מפלגתו של שר האוצר משה כחלון טרם הודיעה רשמית על עמדתה, אבל על פי הערכות במערכת הפוליטית צפוי כחלון לתת לחברי הכנסת מטעם מפלגתו חופש הצבעה, אם יובא המתווה לאישור. חלק מחברי הסיעה, כמו כחלון עצמו ושר השיכון יואב גלנט, הודיעו כי הם מנועים מהצבעה מטעמי ניגוד עניינים, אולם בסיעה שוררת אווירת התנגדות למתווה, שהתבטאה גם בהתנגדותו של השר אבי גבאי, שהיה היחיד שהצביע בממשלה נגד אישור המתווה. גבאי אינו חבר כנסת. גם שר הרווחה חיים כץ, מנוע מלהשתתף בדיונים על המתווה מכיוון שהוא מחזיק בניירות ערך של שותפויות הגז בשווי של מיליוני שקלים.

שר האנרגיה יובל שטייניץ אמר בעבר כי להערכתו יזכה המתווה, אם יובא לאישור הכנסת, גם לתמיכת ישראל ביתנו. ראש הסיעה, ח"כ אביגדור ליברמן אמר בעבר שהוא תומך במתווה אולם עד כה לא מסר התחייבות מפורשת לתמוך במתווה.

איש המפתח בהחלטה על המשך הטיפול במתווה הוא שר הכלכלה אריה דרעי, שגם עמדתו טרם נמסרה רשמית. דרעי אמור להפעיל את סעיף 52, המאפשר לעקוף את סמכות הממונה על ההגבלים שמתנגד למתווה, ולאשר את המתווה על בסיס נימוקים מדיניים וביטחוניים. דרעי סירב להפעיל את סמכותו ללא אישור הממשלה והכנסת, אך לא הודיע עדיין רשמית על עמדתו.

אפשרות נוספת העומדת בפני ראש הממשלה היא לדחות את אישור המתווה עד לבחירת ממונה חדש על הגבלים עסקיים. הממונה החדש עשוי להחליט שבנסיבות שנוצרו אין אפשרות מעשית ליצור תחרות בענף, ולאשר עקרונית את המתווה. אפשרות זו עשויה לגרום לעיכוב ניכר בהסדרת משק הגז, שכן יעברו עוד שבועות מספר עד לבחירת הממונה החדש ואישור מינויו. לאחר מכן יצטרך הממונה ללמוד את פירטי המתווה ומצב השוק, ולקבל החלטה עצמאית. 


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy