פרסם אצלנו
צור קשר
יום רביעי 24.04.2024
חשמל החשמל נתקעה עם הסכם יקר מידי
18/08/2015 22:25

חברת החשמל תוכל לעדכן את תנאי החוזה שלה עם חברות הגז לקראת שנת רק בסוף 2020. מחירי המקסימום שקובע מתווה הגז צפויים להיות נמוכים בשיעור של 10% המחיר שמשלמת חברת החשמל והפער עשוי להמשיך ולגדול בגלל מנגנון ההצמדה הייחודי של חברת החשמל, על פיו צמוד מחיר הגז שהיא משלמת למדד המחירים האמריקאי בתוספת אחוז אחד למשך שמונה שנים (המסתיימות ב-2020).

 | חדשות האנרגיה |

המחיר עשוי להתמתן במהלך 8 השנים שלאחר מכן, שכן אז יהיה המחיר צמוד למדד המחירים האמריקאי בהפחתה של אחוז אחד.

בעתיד הנראה לעין ייהנו יצרני הגז הפרטיים מיתרון על פני חברת החשמל בכלל עלות הגז, ומהעלות הנמוכה ייהנו צרכנים גדולים שיחוברו ישירות לתחנות הכוח הפרטיות. גם חברת החשמל עשויה ליהנות מהעלות הנמוכה אם תאשר רשות החשמל תעריף נמוך יותר לרכישת חשמל מתחנות הכוח הפרטיות. בחברת החשמל חזו את פער התעריפים כבר לפני חצי שנה, נוכח ירידת מחירי הגז והפער שהסתמן בין מחירי הגז בעולם למחיר שמשלמת החברה. החברה החלה בשיחות ראשוניות עם חברות הגז בקשר לאפשרות לשינוי בחוזה, אך השיחות הופסקו עם התפוצצות ההסכם בין חברות הגז לממונה על ההגבלים העסקיים ותחילת הדיונים על מתווה הגז החדש, שאושר לאחרונה על ידי הממשלה.

הפער בין תעריף הגז לחברת החשמל לתעריף שנקבע במתווה נוצר בגלל החלטות הממונה על ההגבלים העסקיים ורשות החשמל. הממונה על ההגבלים פסל הסכם בין חברת החשמל לחברות הגז, על פי יהיה תעריף הגז לחברה זהה למחיר הנמוך ביותר שחותמות חברות הגז על צרכנים אחרים. הממונה על ההגבלים פסל את הסעיף בנימוק שהוא פוגע במו"מ החופשי בין חברות הגז לצרכנים האחרים ומגביר את המוטיבציה של חברות הגז להימנע מהפחתת מחיר לצרכנים חדשים.

רשות החשמל פסלה גם היא הסכם שנחתם בין חברת החשמל לחברות הגז, ואישרה הסכם שבו מוצמד מחיר הגז למדד המחירים האמריקאים בתוספת אחוז אחד. ההחלטה נראתה כטעות מקצועית קשה, מפני שאין קשר בין מחירי הגז למדד המחירים בארצות הברית. ההסכם מסכן את המשק בעלויות אנרגיה גבוהות יחסית לעולם, ופוגע בכושר התחרות של התעשיה. ההצדקה להצמדה המשונה היתה הרצון להביא ליציבות יחסית במחירי הגז ומחירי החשמל הנגזרים מהם. ברשות החשמל חששו מתנודתיות חריפה הנובעת משינויים אפשריים במחירי הגז, ומהקושי הפוליטי להתאים את מחירי החשמל למחירי העלויות. כתוצאה מכך גבר ברשות השיקול הפוליטי על השיקול המקצועי, והנוחות של מקבלי ההחלטות על טובת המשק והיצוא.

עם זאת. הפער בין מחירי השוק של הגז מול תעריפי חברת החשמל לא יורגש במלואו על ידי החברה, שכן כ-36% מיכולת הייצור של החברה מבוססת על פחם, שהוא היום זול יותר ומחירו נמצא בירידה. בנוסף, תוכל החברה לחתום בעתיד על הסכמים טובים יותר לרכישת גז מלווייתן. להסכמים אלה תהיה השפעה אם יגדל הביקוש של לקוחות החברה בשנים הקרובות.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy