פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 25.04.2024
חברת החשמל הפסידה 838 מיליון שקל
20/08/2015 10:29

חברת החשמל שוב מפסידה. החברה דיווחה על הפסד של 838 מיליון שקל ברבעון השני של השנה לעומת הפסד של 847 מיליון שקל הרבעון המקביל אשתקד. עם זאת רשמה החברה הכנסה חשבונאית של 1.2 מיליארד שקל בגין מדידות מחדש של שווי אקטוארי של הטבות לעובדים, ולכן הציגה חברת החשמל בסיום הרבעון רווח של 386 מיליון שקל לעומת הפסד (כולל מדידות מחדש) של 1.37 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד.

 | חדשות האנרגיה |

יו"ר הדירקטוריון, יפתח רון-טל אמר עם פירסום הדוח:  "אנו עומדים בפני תקופה מאתגרת של שינויים משמעותיים במשק האנרגיה, אשר לא יפסחו על חברת חשמל וחייבים להוביל להשלמת רפורמה במשק החשמל ובחברת החשמל. מהפכת הגז הטבעי וכניסת היצרנים הפרטיים מייצרת מציאות חדשה ומורכבת , חברת החשמל פועלת בסביבה דינמית של שינויים היסטוריים כשלנגד עיניה אחריות לאומית  להמשיך ולספק חשמל אמין, זול ונקי לאזרחי ישראל ולתרום ליציבות המשק, צמיחתו והורדת יוקר המחייה ".

מנכ"ל חברת החשמל,  עופר בלוך:  "דוח זה הושפע בעיקר מעלות חד פעמית בגין מבצע הפרישה המוקדמת אשר הינו חלק מתהליך ההתייעלות שהחברה מובילה, ואשר יביא לחסכון משמעותי בעתיד. הורדת התעריף, לצד עיכוב מתמשך בעדכון בסיס תעריף החשמל למקטע ההולכה והחלוקה, פוגע בתוצאות החברה".

הכנסות החברה ירדו ברבעון השני של השנה ב-9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד והסתכמו ב-4.9 מיליארד שקל. הגורם העיקרי לירידה בהכנסות הוא הירידה בתעריפי החשמל. כמו כן נפגעת החברה מכניסתם של יצרני חשמל פרטיים, המספקים חשמל למפעלי תעשיה. ירידה נוספת בשיעור של כ-7.3% צפויה להיכנס בחודש הבא לתוקפה ולהשפיע על הכנסות החברה ורווחיותה ברבעון האחרון של 2015.

 הוצאת הפעלת המערכת עלו בשיעור של 3%, והסתכמו ב-4.126 מיליארד. הסיבה לגידול היא עליה בצריכת החשמל.  הפחם ממשיך להוות דלק עיקרי של חברת החשמל, עם 60.24% מסך הדלקים. שיעור הגז הטבעי היה במחצית הראשונה של השנה 38.9%.

רישום התחייבות של 544 מיליון שקל לתשלומי פרישה ל-440 עובדים, גרם לחברה להציג ברבעון הפסד תפעולי של 227 מיליון שקל לעומת רווח תפעולי של 820 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. מאידך ירדו הוצאות המימון ל-537 מיליון שקל לעומת הוצאות מימון של 922 מיליון שקל ברבעון השני של 2014 .

תזרים המזומנים מפעילות שוטפת היה 1.790 מיליארד שקל, לעומת 2.020 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד.

לסיכום המחצית הראשונה של 2015 מפסידה חברת החשמל  786 מיליון שקל לעומת הפסד של מיליארד שקל במחצית הראשונה של 2014.

למרות ההפסדים שומרת החברה על איתנות פיננסית סבירה והון חוזר חיובי. למרות ירידה קלה ברמת החוב לטווח ארוך ממשיכה החברה לסבול ממבנה הון בעייתי לחברות מסוגה, כאשר ההון העצמי, 16 מיליארד דולר, מהווה פחות מרבע ממאזנה. יחס החוב הפיננסי לתזרים התפעולי ((EBITDA הוא כ-5.1. על פי תכנית החברה יפחת החוב הפיננסי, המגיע היום ל-46 מיליארד שקל נטו,  ב-500 מיליון שקל לשנה. ההישענות על הון זר מכניסה מרכיב מסוכן של עלויות מימון בפעילות החברה, והדבר עשוי לפגוע בה, ובעיקר בצרכני החשמל, אם יתממשו הציפיות לעליה הדרגתית בריבית העולמית. כמו כן עשויה החברה להתקשות לממן ממקורותיה העצמיים את עלות תכנית פרישת העובדים והשינוי המבני המתוכננים, בהיקף של 2-3 מיליארד שקלים.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy