פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 02.05.2024
מאגר גז ענק התגלה במצרים
30/08/2015 20:07

מאגר גז ענק התגלה במצרים. כך דיווחה החברה האיטלקית ENI העוסקת בחיפושי גז בים התיכון מול חופי מצרים. החברה דיווחה כי גודל המאגר שהתגלה באתר "זוהר" (Zohr) נאמד ב-30 TCF (30 טריליון רגל מעוקב). השדה התגלה מול הדלתא של הנילוס בעומק 1450 מטרים. שטח השדה הוא כמאה קמ"ר. נשיא ENI קלאודיו דסקאלזי טס למצרים על מנת לעדכן את הנשיא עבדל פתח א סיסי ובכירי הממשל המצרי על התגלית, שלהערכתו תוכל לספק את כל צרכי מצרים למשך עשרות שנים. החברה הודיעה כי תעשה את מירב המאמצים לפיתוח מהיר של השדה שהתגלה.

 | חדשות האנרגיה |

שדה הגז הגדול ביותר שהתגלה בישראל הוא לווייתן שהיקפו נאמד ב-22 TCF, והוא נחשב עד לתגלית זוהר לשדה הגדול ביותר שהתגלה בים התיכון.

אם תאומת התגלית והיקפה מדובר בשדה גז שיכול לספק את צרכי מצריים למשך עשרות שנים, ואף להזין את מלוא יכולת התפוקה של מתקני הנזלת הגז (LNG) המצריים. התגלית מעמידה בספק את התכנית העסקית לפיתוח לווייתן, המתבססת ברובה על יצוא גז לצרכי המשק המצרי ובאמצעות מתקני ההנזלה של חברת יוניון פנוסה , הנמצא גם בבעלות חלקית של ENI, ובריטיש גז. בישראל מקווים לחתום על חוזה יצוא עם חברת בריטיש גז, העתידה להתמזג בתחילת השנה הבאה עם חברת של. בריטיש גז מפעילה מתקן הנזלה באידקו והיא חתמה על הסכם ראשוני עם שותפות לווייתן להספקה בהיקף של 105 BCM. עם זאת לא ברור מה יהיה גורל ההסכם לאחר המיזוג עם הענקית הבינלאומית של, ולנוכח התגליות האחרונות במצרים.

התגלית התקבלה בדאגה בענף האנרגיה בישראל. בחברות הגז ידעו שמצרים עושה מאמצים ניכרים לפתח את שדות הגז שלה במטרה לתת מענה למחסור הגדול של גז במצרים ולהפיק הכנסות מיצוא גז נוזלי. לא מכבר הודיעה מצרים על תכנית השקעה משותפת של 2 מיליארד דולר בתכנית חיפושים חדשה. עם זאת העריכו בענף שלרשות ישראל עומד חלון הזדמנויות של מספר שנים עד שיתגלו מאגרי גז נוספים במצרים ועד שיושלם פיתוחם. אם התגלית תאומת והמצרים יזדרזו בפיתוח המאגרים, ייתכן שהם לא יזדקקו לגז מלווייתן, האמור להתחיל לזרום רק בשנת 2019.

שר האנרגיה,  יובל שטייניץ מסר בתגובה: "גילוי שדה הגז הענק במצרים הוא תזכורת כואבת לכך, שבזמן שמדינת ישראל 'ישנה בעמידה' ומתמהמהת עם האישור הסופי של מתווה הגז ומעכבת חיפושים נוספים, העולם משתנה לנגד עינינו, כולל ההשלכות על אפשרויות הייצוא. חייבים לאשר את מתווה הגז ולקדם את משק הגז הישראלי".

אלדד תמיר, מנכ"ל בית ההשקעות תמיר פישמן העריך כי  התגלית במצרים היא  "חדשות רעות לכלכלה הישראלית. מוקדם קצת להעריך את איכות הנתונים ומשמעותם" אומר תמיר "אבל במידה והם מדויקים התגלית מול חופי מצריים מהווה חדשות רעות לכלכלה הישראלית ככלל ולחברות המחזיקות בנכסים בפרט. כל הגדלת היצע כה משמעותית מהווה לחץ עצום לירידת מחירים, מעלה את עלויות ההובלה ומקטינה מרווחים וכמובן גם את הכנסות המדינה. כמובן שלכל בעליי הזכויות בתמר ובעיקר בלוויתן יש עכשיו תחרות  ישירה וקרובה."

 תמיר אמר כי "הוויכוח הפנימי הלגיטימי על מתווה הגז, מקבל משמעות שונה היום. הזמן מול התחרות מתחיל להיות משמעותי."


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy