פרסם אצלנו
צור קשר
יום שלישי 16.04.2024
מתווה הגז נתקע
31/08/2015 20:04

אפסו הסיכויים לאישור מהיר של הסדר הגז. בשיחה שקיים היום ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שר הכלכלה אריה דרעי הובהר כי דרעי אינו מוכן לחתום על המתווה על פי סעיף 52 לחוק ההגבלים העסיקים. לפיכך ביטל נתניהו את בקשתו שהכנסת תדון ותאשר את המתווה בכינוס המיוחד הצפוי להיערך מחרתיים.

 | חדשות האנרגיה |

 משמעות הדחיה היא ככל הנראה ביטול המתווה, והמתנה להסדר חדש שייקבע על ידי הממונה הבא על ההגבלים העסקיים, הצפוי להיכנס לתפקודיו בעוד שלושה חודשים.

היה זה אחד הימים הקשים ביותר למשקיעים במניות הגז מאז החלו התגליות. בעקבות ההודעה פירסמו אנליסטים המלצות מכירה לניירות הערך של החברות והשותפויות הקשורות במאגר לווייתן, ומניות הגז צללו. מניית דלק אנרגיה צנחה בקרוב ל-18%, תעודות ההשתתפות של רציו ב-23% ואבנר ב-15%.   

דחיית האישור צפויה לגרום לעיכוב ניכר בהסדרת פיתוח המאגרים החדשים, החתימה על חוזי יצוא ואולי אף דחיה למשך זמן בלתי מוגבל של פיתוח שדה הגז העיקרי של ישראל, לווייתן. פיתוח מאגר לווייתן מותנה בחתימה של חוזי יצוא שיממנו את העלות הגבוהה של הפיתוח.

אתמול גברה הפסימיות בענף האנרגיה, על רקע הודעת חברת ENI האיטלקית על תגלית גז בהיקף משוער של 30 TCM באתר זוהר מצפון לדלתא של הנילוס. היקף התגלית אינו וודאי עדיין, אך אם הנתונים יאומתו יספק המאגר החדש את כל צרכי מצרים. במקביל נערך במצרים מבצע אגיר של חיפושי גז. תגליות נוספות עשויות להפוך את מצרים גם ליצואנית גז, שתתחרה בחברות הגז הישראליות בשווקי חוץ ואולי אף על עסקות בשוק הישראלי. לא ברור אם מתקני ההנזלה המצריים יעמדו לאורך זמן לרשות החברות הישראליות, המתכננות לייצא באמצעותם גז נוזלי בשווקי העולם.

השוק המצרי אמור להיות הנתיב העיקרי ליצוא הגז. בנוסף לו נחתם חוזה יצוא קטן יחסית עם ירדן, ובחברות הגז מעריכים שטרם נסתם הגולל על אפשרות לייצוא גז לטורקיה. עם זאת, ללא מתווה הקובע את כללי הפעולה של חברות הגז, לא יפותח שדה לווייתן וגם לא התכליות הקטנות כריש ותנין, שתפוקתן מיועדת לשוק המקומי.

היעדר אופק למתווה חדש ופיתוח שדה לווייתן עלול לגרום להשפעות נוספות על הכלכלה ושוק ההון, שכן מדובר באבדן הכנסה לאומית של מיליארדי שקלים בשנה, בהשפעה על חוסנה הכלכלי של ישראל, מעמדה הגיאו-פוליטי וחוזק המטבע שלה. 


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy