פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 19.04.2024
תדמור: הבעיה במצרים. לא בירושלים
01/09/2015 22:07

יו"ר דלק אנרגיה גדעון תדמור טוען שתגלית זוהר במצרים אינה פוגעת בסיכוי לחתימה על הסכם יצוא גז למצרים. בכנס של העיתון "כלכליסט" במצרים אמר תדמור: "חלון היצוא עוד פתוח ואנחנו נחושים לנצל אותו. ייקח כמה שנים להבין את גודל התגלית הזו. מדובר בתגלית קטנה מתגלית לווייתן, וכל הגז שיתגלה מיועד לשוק המקומי במצרים.

 | חדשות האנרגיה |

היתרון שלנו בישראל הוא בלוח הזמנים: הגז הישראלי יילך למתקני ההנזלה במצרים ואנחנו יכולים לספק גז מתמר כבר בעוד שנתיים, ומלווייתן כבר ב-2019." תדמור העריך שפיתוח השדה המצרי יכול לארוך עד 10 שנים ובינתיים ניתן לנצל את פרק הזמן, בתנאי שיאושר מתווה הגז. "הבעיה של הגז הישראלי היא לא במצרים אלא בירושלים. הפיתרון הוא אך ורק בידנו" אמר תדמור "אנחנו צריכים ללמוד מהמצרים איך יוצרים מצב של וודאות ויציבות" .

מוריס דורפמן, סגן יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה תמך בדעתו של תדמור ואמר כי יש בישראל סערה מוגזמת סביב התגלית במצרים, ואין בה כדי לשנות את תכנית הגז בישראל. "המתווה חי וקיים." אמר דורפמן.

שר האנרגיה יובל שטייניץ תקף בכנס את שר הכלכלה אריה דרעי, המסרב לחתום לאשר בחתימתו את מתווה הגז. "דרעי אמר שהוא תומך במתווה ולכן הוא צריך להפסיק לעכב את אישורו" אמר שטייניץ   "כשאנחנו מקבלים על עצמנו תפקיד שר זה בא  עם אחריות. אחריות זה לא כשכולם מפרגנים. אחריות זה כשקשה, כשיש ויכוח. אחריות אמתית זה לעשות את מה שלפעמים לא קל ולא נעים לעשות. לתמוך במתווה ולא לחתום זו בריחה מאחריות. שמעתי שהשר דרעי אמר זה עניין של שר האנרגיה זה נכון. זה באמת עניין של שר האנרגיה אבל אחרי הרכבת הממשלה ישבנו ביחד והצעתי להעביר את האחריות אלי והשר דרעי אמר, בצדק: לא אני לא מוכן שיגידו שאני בורח מאחריות. אני לוקח את האחריות הזו ואני אממש אותה". שטייניץ אמר שאין שום דבר במחאה נגד מתווה הגז, המעכבת את הוזלת הגז למשק והכנסות שיכולות לשמש לפיתוח המשק ולמימון שירותי בבריאות חינוך ורווחה.

דוברו של דרעי סירב להגיב על דבריו של שטייניץ.

ד"ר ברנדה שפר אמרה בדיון אי יש להכיר בכך שאין סיכוי לתחרות בשוק הגז. "במדינות קטנות אין שוק גז תחרותי ויש להבין את זה" אמרה ד"ר שפר. שפר אמרה שעל הדיון בישראל להתרכז בביטחון בהספקת הגז, פיתוח תשתיות הגז ופיתוח השוק המקומי. "כאשר מפסיקים לדבר על תחרות אפשר לדבר על אמינות האספקה והעברת תחנות הכוח הפחמיות לגז".

יו"ר וועדת הכלכלה איתן כבר אמר בדיון כי הממשלה היא האשמה היחידה בעיכוב באישור מתווה הגז ובמחירים הגבוהים שמשלמת חברת החשמל. "אני רוצה לדעת מי נתן את ההוראה לחתום על הסכם הגז של חברת החשמל" אמר כבל.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy