פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 20.04.2024
הכנסת תדון היום במתווה הגז
07/09/2015 10:32

הכנסת צפויה לאשר היום את מתווה הגז, אולם להחלטה יהיה ערך הצהרתי בלבד. את הדיון יפתח שר האנרגיה ראש הממשלה בנימין נתניהו אינו מצליח לפי שעה להשיג רוב להצעה להעביר את סמכויות שר הכלכלה אריה דרעי לחתום על המתווה לממשלה, ולפיכך ההצעה טרם הועלתה על סדר יומה של הכנסת.

 | חדשות האנרגיה |

על פי ההערכות צפוי רוב להצעת החלטה שעל פיה תומכת הכנסת במתווה, למרות התנגדות מרבית האופוזיציה והימנעותם איש הליכוד חיים כץ, בעל ניירות ערך של שותפויות הגז, שר השיכון יואב גלנט ושר האוצר משה כחלון. לעומת זאת צפויים חברים מסיעת ישראל ביתנו לתמוך במתווה. ראש הסיעה, אביגדור ליברמן ייעדר מהדיון וחברת הסיעה, אורלי-לוי אבקסיס מתנגדת למתווה.

אם לא תתקבל החלטה על העברת סמכויות החתימה על המתווה יפעל ראש הממשלה בדרכים אחרות על מנת לנסות ולהביא את המתווה במהלך השבועות הקרובים. בין היתר עשוי ראש הממשלה לנסות ולהגיע להסדר עם שר הכלכלה. מהסלולים האחרים העשויים להביא לאישור המתווה עשויים להאריך מאד את תקופת האישור ולהביא לשינויים מהותיים במתווה שאושר על ידי הממשלה. הממשלה עשויה לדחות את הטיפול עד למינוי ממונה חדש על הגבלים עסקיים שיבחן את המתווה ויגיש הצעה מטעמו. אפשרות אחרת שלא נדונה עד כה בפומבי היא פניה לבית הדין להגבלים עסקיים שעשוי לאשר את המתווה, אם תוכיח הממשלה שאין אפשרות ריאלית ליצור תחרות בענף הגז. החשש העיקרי של גורמים שבחנו אפשרות זו היא שבית הדין יחייב את הממשלה להטיל פיקוח על מחיר הגז, על פי שיעור רווחיות שייקבע מראש למוכרים. המשמעות עשויה להיות מחיר גז נמוך בהרבה מהמחיר שנקבע במתווה על פי ממוצע החוזים שנחתמו בעבר


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy