פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 25.04.2024
הדו"ח הנעלם
05/10/2015 23:13

בעוד ראש הממשלה ושר האנרגיה מגייסים את כל מירצם וכוחם הפוליטי "להוציא את הגז מהים", עומד לרשות המדינה מקור אנרגיה גדול פי מאות מונים ממרבצי "תמר" ו"לווייתן", בלתי מתכלה ובעל ערך אסטרטגי גדול פי כמה, אבל עד כה עשינו מעט מאד כדי לנצל אותו. בהחלטה חפוזה החליטה הממשלה להגביר את השימוש באנרגיה ממקורות בלתי מתכלים, כלומר, בעיקר אנרגיית שמש. על פי התכנית שאינה נחשבת שאפתנית במיוחד, יספקו מקורות אלה, בלתי מתכלים ובלתי מזהמים 15% מצרכי החשמל של ישראל בעוד 15 שנה.

 | חדשות האנרגיה |

מפירטי ההחלטה ומהודעות המשרדים המעורבים עולה שההחלטה התקבלה על סמך עבודה שנערכה על ידי צוות בין משרדי, וממנה עולה שהתועלת מיישום תכנית להתיעלות אנרגטית, הגברת השימוש באנרגיה ירוקה והקטנת פליטת גזים מזיקים לאטמוספירה צפויה להניב למשק 218 מיליארד שקלים עד שנת 2030. כלומר, רווח נקי של עשרות אלפי שקלים לכל משק בית בישראל, לאחר ניכוי ההשקעה.

מאחורי ההבטחה הזוהרת הזו עומד סיפור של כישלון צורב. על פי תכנית מרהיבה קודמת, שקיבלה הממשלה בשנת 2010, אמורים היינו להגיע בעוד חמש שנים להפקת 10% מהחשמל בישראל באמצעות מקורות אנרגיה בלתי מתכלים. אבל בישראל כמו בישראל, המכרזים להקמת תחנות כוח נמרחו והתעכבו, משרד האוצר גרר רגליים בתקצוב ההשקעות, ולבסוף, ב-2013, הודיע על ביטול ההשקעות עקב קיצוצי תקציב. 4 שנים לפני תאריך היעד מפיקה ישראל רק כ-2.7% מהאנרגיה שלה ממקורות נקיים, ומככבת ברשימת החברות המזהמות ביותר בעולם. מדינות מפותחות מגיעות כבר לשיעור של 25% אנרגיה נקיה וקובעות לעצמן יעדים של 50% אנרגיה נקיה עד שנת 2030. ואצלנו?

המדד הבינלאומי של חברת הייעוץ ארנסט אנד יאנג מדרג את ישראל, מדינה מפותחת בעיני עצמה, במקום השלושים במדד המדינות המעודדות השקעה באנרגיה ירוקה.

על פי החלטת הממשלה, שנועדה להתניע מחדש את ההשקעות באנרגיה נקיה בישראל, אמורים המשרדים לאנרגיה, הגנת הסביבה והאוצר להגיש לממשלה בתוך 45 יום צעדים מפורטים ליישום התכנית להקטנת הפליטות המזהמות והשקעה באנרגיה ירוקה. שבועיים עברו, והסיכוי שבתוך חודש יגובשו הצעדים הוא קטן מקלוש. מתברר שהדו"ח המקצועי עליו הסתמכה הממשלה בהחלטתה לא הוצג כלל לשרים מכיוון שטרם הושלמה הכנתו. במשרד להגנת הסביבה האמון על הכנתו נמסר שהוא עדיין בשלבי תרגום לעברית (?) אבל משרדי הממשלה מודעים לתכנו. 


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy