פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 20.04.2024
גובר הסיכוי לעסקת גז עם טורקיה
09/10/2015 17:29

המשבר ביחסים בין טורקיה ורוסיה עשויה להגביר את מאמצי הטורקים לחתום על עסקת גז עם ישראל. כך מעריכים גמים ורבענף האנרגיה, נוכח האיומים שהשמיע היום נשיא טורקיה טאיפ ארדואן כלפי רוסיה. טורקיה היא הלקוח הגדול ביותר של גז רוסי והיא רוכשת מהרוסים גז טבעי בהיקף של כ-30 BCM בשנה. הרוסים מבקשים גם להעביר צינור גז ("הזרם הטורקי") דרך טורקיה לדרום מזרח אירופה, במטרה להגביר את היצוא שלהם.

 | חדשות האנרגיה |

עסקת בניית הצינור נחתמה עקרונית אולם הנחת הצינור מתעכבת על רקע חילוקי דעות כלכליים ופוליטיים בין שתי המדינות. במקביל משתפות טורקיה ורוסיה פעולה במיזם להקמת כור גרעיני להפקת חשמל.

בימים האחרונים הידרדרו היחסים בין טורקיה ורוסיה על רקע המעורבות הצבאית המוגברת של רוסיה במלחמת האזרחים בסוריה, וחדירה מטוס קרב רוסי תחום האווירי של טורקיה.

הטורקים חושדים שחדירת המטוס הרוסי לא היתה מקרית והם אינם מקבלים את התנצלותם של הרוסים. בתגובה אמר היום ארדואן כי "לטורקיה יש מקורות גז נוספים מלבד רוסיה, ומדינות אחרות היכולות לסייע לה בהקמת כורים גרעיניים".

חברות הגז בישראל רואות בטורקיה לקוח פוטנציאלי העשוי בפיתוח שדה הגז לווייתן. עם זאת אין כרגע מו"מ פעיל למכירת גז לטורקיה למרות עניין רב שמגלים הטורקים. בענף האנרגיה מעריכים שהממשלה עשויה להערים קשיים על קידום המו"מ עם טורקיה, על רקע פוליטי. בין ישראל וטורקיה שוררים יחסים מדיניים קרירים על רקע התמיכה הטורקית בפלסטינים, פרשת אניית המרמרה, ועימותים מודיעיניים. עם זאת מתקיים בין שתי המדינות סחר נרחב שהיקפו גדל בהתמדה.

  


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy