פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 19.04.2024
תגלית זוהור לא תפגע ביצוא הגז
18/10/2015 20:50

תגלית הגז זוהור לא תספק את הביקוש המקומי של מצרים. כך טוענים אנשי חברת דלק אנרגיה במצגת שערכה החברה לאנליסטים "זוהור צפויה לספק חלק מהביקוש המקומי אך לא את כולו" נכתב במצגת.

 | חדשות האנרגיה |

 למרות תגלית זוהור ולמרות שמתווה הגז טרם אושר, ממשיכות דלק אנרגיה ונובל אנרג'י במשא ומתן מתקדם עם חברת "בריטיש גז" (BG) ושותפות יוניון-פנוסה, במטרה לחתום איתן על חוזים ארוכי טווח. ההסכם המתקדם ביותר הוא עם חברת יוניון פנוסה (UFG) בעלת מתקן ההנזלה דמיאטה. על פי ההסכם יסופקו למתקן ההנזלה 70 BCM למשך 15 שנה. מחיר העסקה לא פורסם ועל פי ההערכות הוא יהיה קרוב ל-6 דולר ליחידת חום. קצב האספקה יהיה 4.5 BCM בשנה עם אפשרות הגדלה ל-7.5 BCM. ההסכם עם חברת BG צפוי להיות בהיקף דומה. בחודשים האחרונים נשמעו הערכות סותרות לגבי סיכויי החתימה עם החברה, נוכח העובדה שבסוף השנה צפויה חברת של ההולנדית – בריטית להשלים את ההשתלטות על BG. אולם בענף האנרגיה מעריכים שגם אם של תחליט למכור את המתקן במצרים, היא תעדיף למכור מתקן פועל עם חוזי אספקה המבטיחים את פעילותו, וישראל היא כרגע מקור הגז היחידי שיאפשר את פעילותו. ממשלת מצרים הבהירה במספר הזדמנויות שתגלית זוהור מיועדת לצריכה בשוק המקומי בלבד, ולא למתקני ההנזלה המיועדים לייצא את הגז.

נוכח הפער המשוער בין הביקוש של המשק המצרי לתפוקת הגז במדינה לא מוותרים בנובל ודלק בשלב זה גם על ההסכם למכירת גז לתעשיינים מצריים, באמצעות צינור הגז של חברת EMG ("עסקת דולפינוס"). זהו הסכם לאספקה לא מובטחת בהיקף של 5 BCM במשך 7 שנים. עם זאת מעריכים בענף שחידוש פעילותו של הצינור מוטל בספק נוכח המצב הביטחוני הרעוע באזור סיני.    

בעקבות המו"מ מתכוונים השותפים בלווייתן להגדיל את הספק ההפקה המתוכנן בשדה מ-16BCM בשנה ל- 18BCM. המצגת מגלה שאחד הגורמים לשינויים אפשריים בהיקף פיתוח שדות לווייתן ותמר הוא ירידת מחירי הציוד, עקב השפל בתעשיית הנפט והגז בעולם.

במצגת של חברת דלק נטען שבעוד שהביקוש לגז במצריים עולה בהתמדה, יורדת התפוקה. הביקוש לגז צפוי לעלות מכ-50 BCM היום ל-62 BCM בשנת 2020, 68 BCM ב-2015 ו-72 BCM ב-2030 . לעומת זאת יורד קצב ההפקה מהשדות הפעילים במצרים והפער בין התפוקה לביקוש צפוי להגיע ל-35 BCM בשנת 2020, 58 BCM ב-2015 ו-69 BCM ב-2030. נתונים אלה אינם כוללים את התפוקה הצפויה משדה זוהור, שקידוחי האימות בו טרם התחילו וקשה לדעת עדיין מה היקף הגז הניתן להפקה ואת קצב התפוקה של השדה. ההערכות אינן כוללות גם אפשרות לתגליות נוספות. על פי ההערכות התגלתה במצרים עד כה רק כמחצית מפוטנציאל הגז והממשלה הגבירה לאחרונה את מאמצי החיפושים, בשיתוף עם חברות גז זרות.   

חברות הגז מקוות שהממשלה תסדיר בשבועות הקרובים את החתימה על מתווה הגז, שיאפשר את תחילת יצוא הגז מתמר ואת פיתוח שדה לווייתן. בנובל ובדלק דוחים את הטענות שנוכח תגלית זוהור והירידה העולמית במחירי האנרגיה פחתו מאד הסיכויים לפיתוח שדה לווייתן.

 


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy