פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
נביגנט: "חברת החשמל עיכבה נתונים"
19/10/2015 21:37

חברת הייעוץ נביגנט מותחת ביקורת חריפה על התנהלות חברת החשמל ומאשימה אותה בחוסר שקיפות בדיווחים שהיא מוסרת לרשות החשמל. נביגנט נשכרה על ידי רשותה חשמל במטרה לאמוד את עלויות מגזר ההולכה והחלוקה של החברה. נתונים אלה נדרשים על מנת לקבוע את תעריף החשמל, המותאם לעלויות החברה. חלקים מטיוטת הדו"ח פורסמו בעבר במסגרת דו"חות חברת החשמל. היום מפרסמת רשות החשמל את הדו"ח במלואו, ובו פירוט של ממצאים המצביעים על חוסר יעילות והיעדר שקיפות בדיווחי חברת החשמל.

| חדשות האנרגיה |

כבר בפתח הדו"ח מצביעים הכלכלנים על בעיית השקיפות: "ללא שיתוף פעולה מוחלט יהיה הליך הרגולציה על החברה מתסכל" אומרים אנשי נביגנט ומוסיפים: הסיוע שניתן מטעם החברה לנביגנט ולרשות החשמל במאמץ לאיסוף המידע היה בלתי עקבי ובאופן כללי בלתי מספק בהשוואה לעבודות אחרות שנביגנט עשתה בעבר" אומרים מחברי הדו"ח. תהליך איסוף המידע ארך מספר חודשים ובהקשר למידע הפיננסי הוא לא הניב תוצאות מספקות" נאמר בדו"ח. נביגנט טוענת שאילו סיפקה חברת החשמל נתונים במועד, היה הדו"ח יכול להיות מוגש בינואר 2014.

טענות אלה של המחברים מפתיעות במיוחד נוכח העובדה שחברת חשמל היא חברה ממשלתית ציבורית שדוחותיה הכספיים אמורים להיות מפוקחים על ידי מבקרי ספרים חציוניים, רשות ניירות ערך ורשות החברות. הדו"ח מעלה חשש שהציבור המחזיק באגרות חוב של החברה בשווי מיליארדי שקלים ובעקיפין גם במניותיה, אינו מקבל דיווח מלא על מצבה הכספי.

יתר על כן: חברת החשמל מחתה על החלטת רשות החשמל להוריד את תעריפי החשמל, בטרם קיבלה לידיה את הדו"ח המלאה והביאה בחשבון את עלויות ההולכה שנאמדו במסגרת הדו"ח. לטענת נביגנט, חברת החשמל היא האשמה בעיכוב הנתונים הנדרשים לחישוב מלא של העלויות.

בפרק אחר בוחנת נביגנט את עלויות השכר של חברת החשמל וקובעת שהן גבוהות מהמקובל בחברות מקבילות בעולם. הדבר משפיע על עלויות ההפצה וההולכה של החשמל. בשנת 2012 היה השכר בחברת החשמל גבוה ב-158% מהשכר הממוצע בישראל. גם במדינות אחרות משתכרים עובדי חברות החשמל היטב אולם בארצות הברית כבוה שכר עובדי החשמל רק ב-48% מהשכר הממוצע. המסקנה של החברה היא שכדי להביא את השכר בחברת החשמל לרמה מקובלת יש לקצץ אותו ב-25.7%-42.6%.  נביגנט מציעה להכיר בהוצאות השכר של חברת החשמל לצורך אומדן עלויות ההולכה וההפצה על פי שכר ממוצע המופחת ב-34.2%.

קשה להעריך שהצעה זו תתקבל, גם אם תצליח הממשלה להעביר את הרפורמה בחברת החשמל. חברת החשמל אינה מסוגלת לקצץ בשכר העובדים או להעביר את חלק מתפעול המערכות למיקור חוץ, כפי שמציעה חברת הייעוץ. ללא התייעלות, יוכרו הוצאות החברה רק באופן חלקי לצורך קביעת התעריפים, והחברה תקלע למשבר כספי שייפתר, כרגיל, באמצעות הזרמות ממשלתיות.

בתגובה נמסר מחברת החשמל: דוח נביגנט פורסם באיחור גדול מאוד וגם כעת רשות החשמל לא מאמצת את מסקנותיו אלא ממשיכה את הסחבת שלה ומקימה צוות נוסף לבחינת ההמלצות.

למעלה מעשור מתריעה חברת חשמל בכל פורום אפשרי על פגיעה מתמשכת בתשתיות, במערכת ההולכה, החלוקה ואיכות אספקת החשמל במדינה, מבלי שניתן לכך כל מענה על ידי רשות החשמל.

אין קל מלהיות פופוליסט חסר אחריות אך יש לומר ביושר כיום שכל עדכון תעריף חייב לקחת בחשבון בראש ובראשונה את תמחור עלויות תשתית החשמל ופיתוח רשת החשמל, כפי שנקבע על ידי משרד האנרגיה. התעלמות מצרכים מובהקים אלו חוטאת למטרות שלשמן הוקמה הרשות.

 למסמך המלא


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy