פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 25.04.2024
פרקש: דאגה באיחוד האירופי מהרפורמה ברשות החשמל
26/10/2015 20:13

"בכיר באיחוד האירופי הביע דאגה עמוקה מהחקיקה לאיחוד רשות החשמל עם מנהל החשמל והכפפתם לשר האנרגיה" כך אמרה יו"ר רשות החשמל אורית פרקש בדיון שהתקיים בוועדת התחרותיות של הכנסת. על פי החלטת שר האנרגיה יובל שטייניץ לא תעמוד פרקש בראש הגוף המאוחד, שיוכפף לשר האנרגיה בכל החלטותיו למעט קביעת תעריף החשמל.

 | חדשות האנרגיה |

להערכת שר האנרגיה עומדת ההחלטה בדרישות האיחוד האירופי בדבר אי תלות רשות החשמל בתחום קביעת התעריפים. פרקש אמרה לוועדה, בראשות ח"כ אלי כהן כי היא פנתה ל-Energy Community, שהוא הגוף האחראי להכין את המדינות המצטרפות לאיחוד האירופי מבחינת אנרגיה, ומנהל המוסד כתב  שהוא מביע דאגה עמוקה מהחקיקה המתקדמת. "בדקנו כפי שהתבקשנו את סעיף הכפיפות והוא אינו קיים לגבי הממונה על ההגבלים, ראש רשות הגז, ראש אגף תקציבים ועוד רשויות ואף לא למנכ"לים" אמרה פרקש. לדעת גורמים רבים לא תהיה הרשות המאוחדת בלתי תלויה בתחום קביעת התעריפים מכיוון ששר האנרגיה יהיה הממנה היחיד של יו"ר הרשות המאוחדת. 

"צריך להבטיח שהחקיקה לא מפילה על הרשות אחריות שהיא לא יכולה לעמוד בה" אמרה פרקש לוועדה "להגיד שהרשות תיקבע תעריפים באופן עצמאי, אך לא לתת לה את הכלים לעשות זאת. חייבים להתעמת עם הסוגיה של כפוף במישרין לשר האנרגיה, לטפל בנושא סופיות ההחלטה, ולחדד את סוגיית קביעת המדיניות שכרגע מנוסחת באופן עמום".

נציג אגף התקציבים, אהוד אדירי, הגן על עמדת הממשלה כשהוא מדגיש את השיתוק בקבלת ההחלטות נוכח הפיצול בין מנהל החשמל לרשות: "הצעת החוק לא מכילה שום שינוי ביכולת של ראש הרשות למלא את תפקידו ביושרה.  עצמאות בתעריפים זה לא רק לקצץ את ראשה של חברת החשמל, שהרי לפני שנה היינו פה בתהליך שהממשלה ביקשה לדחות העלאת תעריפים שהרשות הובילה. יחד עם זאת, הייתה החלטת ממשלה ששנה לא זזה במאום לגבי אנרגיה פוטו-וולטאית, בגלל מחלוקות בין רשות החשמל לבין מנהל החשמל. 90% מהתקלות היום בתחום הם בשל כפל הגופים".

מנכ"ל משרד האנרגיה, מר שאול מרידור, הסביר שהתלות של ראש הרשות בשר אינה אמורה להשפיע על עצמאותו: "רשות ני"ע נחשבת רשות מאוד עצמאית, ורק שר אחד ממנה את ראש הרשות, שר האוצר. כולם מסכימים על עצמאות תעריפית, ולדעתי החוק כן נותן מענה לדבר הזה. המודל שהוחלט ללכת עליו שאומר שלא יהיה עוד גוף במשרד האנרגיה שעוסק במדיניות החשמל, והנסיון מלמד אותנו הוא שכפל הגופים מייצר בעיות. הוויכוחים יתקיימו, אבל בתוך הרשות, ובסוף לשר תגיע המלצה אחת. צריך להיות ברור שמדיניות נקבעת ע"י ממשלה וחשוב שנוודא שהרגולטור כפוף למדיניות הממשלה. זכותה של ממשלה להשקיע יותר או פחות במשק האנרגיה. שתהיה יותר או פחות תחרות. אי אפשר שהתעריפים לא יפנימו את החלטות הממשלה כמדיניות", אמר מר מרידור.

עו"ד איתן פרנס, מנכל איגוד החברות לאנרגיה מתחדשת דרש שרשות החשמל המאוחדת תכלול גם נציגות של המשרד להגנת הסביבה: "אנחנו צריכים את המשרד להגנת הסביבה במעמד של מקבל החלטות בתוך הרשות, ולא כזורק אבנים מהצד".


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy