פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 25.04.2024
למרות התקלות: הממשלה לא תקדם רפורמה
01/11/2015 19:37

למרות כשלי הטיפול בתקלות החשמל ולמרות דו"ח המבקר החריף, לא צפוי בשנה הקרובה מאמץ לקידום הרפורמה בחברת החשמל. שר האנרגיה ממקד בימים אלה את תשומת ליבו בקידום הליכי האישור של מתווה הגז האמור להביא לפיתוח ענף הגז, ובתכנית הארגון מחדש על הפיקוח והבקרה על חברת החשמל ועל הענף.

 | חדשות האנרגיה |

 שטייניץ שקל לדרוש מחברת החשמל לשפר את עמידות הרשת באמצעות הטמנה של קווים עיליים בתוך היישובים, אולם לחברה אין מקורות מימון לביצוע תכנית כזו שעלותה מיליארדי שקלים.  

גורם המפתח לקידום הרפורמה הוא משרד האוצר, שאמור לממן את ההשקעה הממשלתית הנאמד בכ-9 מיליארד שקלים. על פי התכנית אמור ביצוע הרפורמה להפרש על פני עשר שנים. בתקציב הדו שנתי שאישרה הממשלה ואמור להגיע לאישור הכנסת ב-19 בנובמבר אין תקצוב לסעיפי הרפורמה, והיא גם אינה מוזכרת ברשימת הרפורמות שמבקש משרד האוצר לאשר במסגרת חוק ההסדרים.

הרפורמה בחברת החשמל הוזכרה בשיחת טלפון שהתקיימה בסוף השבוע בין שר האוצר משה כחלון ליו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, אך השיחה לא הניבה החלטות אופרטיביות לקידום הרפורמה. לפני מספר חודשים, ניסו יו"ר חברת החשמל יפתח רון-טל ומנכ"ל רשות החברות לקדם במשרד האוצר את הטיפול ברפורמה. הם הופנו לסגן השר איציק כהן. החלטתו של כחלון להעביר לסגנו את הטיפול ברפורמה הגדולה והמסובכת בדרך רוויית מוקשים פוליטיים, מלמדת על החשיבות המוגבלת שהוא מייחס לנושא.    

המלצות וועדת יוגב הן התכנית המעודכנת ביותר שקיבלה הממשלה לטיפול בחוליי חברת החשמל ועל פי דו"ח הוועדה  "יישום ההמלצות יעלה את המשק על נתיב של תחרות, שקיפות, העמדת הצרכן במעלה סולם העדיפויות, והשגת מחיר הוגן לצרכן וליצרן, וכל זאת לצד הבטחת הפעילות התקינה והיעילה של חברת החשמל." הוועדה קבעה שאם תבוצע התכנית, יוחזרו עלויות הביצוע באמצעות פירות ההתייעלות. הוועדה התריעה כי ללא ביצוע התייעלות וארגון מחדש של החברה, קיימת סכנה לקיומה של אספקת חשמל סדירה למשק.

הוועדה, בראשות מנכ"ל רשות החברות הממשלתיות אורי יוגב, המליצה לפני שנה וחצי להעביר את ניהול מערכת החשמל מחברת החשמל לגוף חיצוני. למרות שמשרד האנרגיה והממשלה הודיעו על ביצוע ההמלצה, מציין מבקר המדינה שלא נעשה דבר בעניין.

המלצות נוספות שאף אחת מהן לא יושמה היו: פתיחת חלוקת החשמל לצרכנים לתחרות, באופן שיאפשר לצרכנים לבחור בספק, חיזוק ההון העצמי באמצעות הקטנת החוב של חברת החשמל, מכירת נכסים והנפקת 15% ממניות החברה לציבור. השלב הראשון של ההנפקה אמור היה לצאת לפועל השנה. חלק מהתכנית אמור היה להיות מכירת נכסים בשווי 5.5 מיליארד שקל למדינה. דו"ח מבקר המדינה מציין שסקר נכסי החברה, שאמור היה לקבוע את בעלותה על הנכסים שבשימושה טרם נעשה, למרות החלטה לבצע אותו.

הסעיף הבעייתי ביותר של התכנית הוא ההתייעלות, הכוללת הקטנת כוח האדם בכאלפיים עובדים, הקטנת עלויות שכר, שינוי ארגוני וצמצום השפעת וועד העובדים על התנהלות החברה. בתחום ההתייעלות יש לציין שהנהלת החברה הגיעה להסכם עם וועד העובדים על תכניות פרישה, אך ביצוע התכנית הוקפאה לאחר שמשרד האוצר סירב לחממן את ביצוע התכנית, שלדבריו כוללת פיצויי פרישה חסרי תקדים בשירות הציבורי, בסכום של כשני מיליון שקל לעובד.  מאידך חשף מבקר המדינה את העובדה שבמקביל העבירה החברה מאות עובדים ממעמד של עובדים זמניים לבעלי קביעות וקידמה עשות עובדים למעמד בכירים בעלי שכר בעלויות של כ-44 אלף שקל לחודש.

  


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy