פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 28.03.2024
תוקנו התעריפים למשדרגי מתקנים סולריים
03/11/2015 15:27

מליאת רשות החשמל בראשות עו"ד אורית פרקש–הכהן אישרה תיקון במודל התעריפי המובטח על-ידי המדינה ליצרני אנרגיה סולארית, אשר ימנע מיזמים אשר הקימו מתקנים בשנים קודמות לקבל תעריפים גבוהים ממחירי השוק הנוכחיים באמצעות עודפי ייצור אשר יושגו משדרוג המערכות הסולאריות הקיימות.

 | חדשות האנרגיה |

על-פי ההחלטה, מערכות סולאריות אשר החלו לפעול בין השנים 2008 ל-2014 ושודרגו למערכות חדשות - אשר תפוקת ייצור האנרגיה שלהן גבוהה יותר - ימשיכו לקבל מהמדינה תעריף מובטח גבוה עבור תפוקת אנרגיה הנורמטיבית למתקנים שהוקמו דאז, עד לסך של 1,700-1,750 שעות שמש בשנה או לפי תפוקתם בפועל (הגבוה מביניהם). עודפי הייצור, אשר התווספו עקב השדרוגים הטכנולוגיים, יזכו בתשלום הזהה לתעריף הסולארי האחרון הזול ביותר אשר אישרה עד היום מליאת הרשות -  העומד נכון להיום על 31 אג' לקוט"ש.

לדברי הגורמים המקצועיים ברשות החשמל, בתחילת הטמעת מערכות ייצור החשמל מאנרגיה סולארית בישראל, לפני למעלה מ-6 שנים, היה מחיר החשמל הסולארי (הנובע מעלויות הציוד ואחזקתו) גבוה פי 6-7 מהעלויות הנוכחיות, ולפיכך היה צורך להבטיח ליזמים תעריפי הזנה גבוהים במיוחד אשר יסייעו להם להתגבר על אי הודאות בענף החדש והבלתי מוכר, על-מנת לעמוד ביעדי הממשלה להטמעת אנרגיות מתחדשות. תעריפים ומכסות אלו שנקבעו בעבר - כבר הובילו לעליה משוערת של 4%-5% בתעריפי החשמל. עם התפתחות השוק וירידת העלויות, הופחתו על-ידי רשות החשמל התעריפים המובטחים בהדרגה במכסות הבאות שנפתחו ליזמים, ככל שהשוק בישראלי התרחב, נכנסו אליו עוד יזמים וחברות, והתייצב שוק תחרותי שאינו זקוק יותר לסיוע מהמדינה.

במקביל מפרסמת הרשות שימוע לקביעת תעריף למתקנים סולארים חדשים במכרזי קרקע ובהליך תמחור מדורג, העומד על 27 אג' לקוט"ש ופחות מכך, זאת יחסית יחסית לתעריף צמוד של 236 אג' לקוט"ש למתקני הגגות הראשונים שקמו ב-2008 (הפרש של כ-86%!).

לדברי חוני קבלו, ראש אגף אנרגיות מתחדשות ברשות החשמל, "בשנה האחרונה החלה תופעה מצומצמת של יזמים הפונים לצרכנים או ליצרנים של מערכות ייצור סולאריות בתעריפי עבר גבוהים מובטחים אשר ניתנו בשנים 2008-2013, ומחליפים את המערכות הקיימות במערכות סולאריות חדשות, המייצרות אנרגיה נוספת בעשרות אחוזים מעבר לקיים. רשות החשמל מברכת על שיפור התפוקה של מתקנים אלו ועל החדשנות הטכנולוגית בתחום אך לאור השינויים במחירי השוק, זוהי אחריותנו לוודא כי כי לא יתקיים ניצול לרעה של ההסדרים התעריפים על חשבון הציבור וכי כמויות נוספות בשל חידושים אלו יזכו לתעריפי שוק עדכניים ולא גבוהים מהנדרש".

 

חשוב לזכור כי החלת התעריפים הגבוהים מעבר למכסה שנקבעה בשנים הקודמות בהתאם לצרכי המשק, משמע הטלת עלויות עודפות על ציבור צרכני החשמל. יזמים אשר ירצו לשדרג מערכות בכפוף להגדרות אלה, מוזמנים לעשות כן בכפוף לאמות המידה. רשות החשמל תמשיך ותפעל לקידום הטמעת ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות בישראל, בכפוף לשמירה על מזעור עלויות לצרכנים".

ההסדר של הרשות צפוי למנוע עלות ציבורית עודפת של חשמל בשווי מיליארד שקל.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy