פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 25.04.2024
נתניהו החליט לחתום על מתווה הגז
06/11/2015 15:27

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע לוועדת הכלכלה של הכנסת על החלטתו לחתום על מתווה הגז על פי סעיף 52 לחוק ההגבלים. בהתאם לחוק הודיע ראש הממשלה ליו"ר הוועדה, איתן כבל, על כוונתו לפנות לוועדה לצורך התייעצות, בטרם יקבל את ההחלטה.

 | חדשות האנרגיה |

מדובר בהליך פורמלי וצפוי. קדמה למכתב פרשת התפטרותו של שר הכלכלה, אריה דרעי, שהתבקש לפנות את מקומו לאחר שסירב לחתום על מתווה הגז. התפטרותו של דרעי נכנסה לתוקפה ביום שלישי, ועל פי הנהל עבר תיק הכלכלה באופן אוטומטי לראש הממשלה. בכובעו כשר הכלכלה רשאי נתניהו לחתום על המתווה. סעיף 52 מאפשר לשר הכלכלה להעניק פטור מהסדר כובל למרות התנגדות הממונה על ההגבלים העסקיים, ובתנאי ששוכנע שהדבר נדרש למדינה מטעמי ים של יחסי חוץ וביטחון. בישיבת הממשלה שהתקיימה לפני כחודשיים הציגו גורמי חוץ וביטחון נימוקים לטענה שהחתימה על המתווה יתרום ליחסי החוץ של ישראל וישפר את מעמדה באזור.

הליך ההתייעצות בוועדת הכלכלה הוא פורמלי בלבד. רוב חברי הועדה מתנגדים למתווה אולם עמדתם אינה מחייבת את ראש הממשלה שגיבש את החלטתו לחתום על המתווה בכל מקרה. המכשול הבא שיעמוד בפני אישור המתווה הוא אישור בגץ, שכן מתנגדי המתווה מתכוונים לעתור לבית הדין הגבוה לצדק כנגד האישור. גורמים משפטיים מעריכים שבגץ לא יתנגד לאישור. בגץ אינו אמור לבחון את ההיבטים המקצועיים של המתווה, והוא יקבל את ההחלטה על פי תקינות ההליכים בהם אושר המתווה.

לאחר שיושלמו הליכי האישור אמורות חברות הגז להשלים את החתימה על חוזי ייצוא, שיאפשרו את המשך פיתוח מאגרי הגז תמר ולווייתן. בעוד שהחוזים שיאפשרו את המשך הפיתוח של תמר מובט7חים כמעט, נראה שתעבור עוד שנה לפחות עד שיתברר אם קיימת אפשרות לפתח את שדה לווייתן בשנים הקרובות.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy