פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 20.04.2024
קנדל: "הפכנו למדינה שלא מאמינים לה"
15/11/2015 06:29

אם אנחנו לא עושים את המתווה, אז וודאי ששדה לווייתן לא יפותח". כך אמר פרופ יוג'ין קנדל, לשעבר יו"ר המועצה הלאומית, לכלכלה, בראיון למגזין "דמרקר". קנדל אמר בראיון: "לכל הצדדים יש תמריץ לפתח, אין הבטחה לכך, אבל לא נוכל לקדם זאת לא נפעל כמדינה אחראית. אם נמשיך להשתלח, אז בוודאות לווייתן לא יפותח בשנים הקרובות".

 | חדשות האנרגיה |

בראיון מצדיק קנדל את ההחלטה השנויה במחלוקת של הממשלה להעניק לחברות הגז התחייבות לאי שינוי הרגולציה עליהן למשך עשר שנים לפחות. קנדל מסביר שההחלטה נובעת מבעיית חוזר העקביות ברגולציה על חברות הגז עדה כה. "במו ידינו הפכנו את עצמנו למדינה שלא מאמינים לה" אמר קנדל "דוח של חברה נורווגית דירג אותנו אחרי אינדונזיה מבחינת היציבות הרגולטורית שלנו. משקיעים פשוט לא רוצים לבוא לכאן יותר. הם לא סומכים עלינו שלא ננקנק אותם אחרי שהם יצליחו.  המדינות בעולם נחלקות לשתי קבוצות: המדינות המתפתחות, שלא מאמינים להן, ולכן חברות חיפושי הנפט פועלות שם באמצעות חוזים – המדינה אינה נתפשת כריבון אלא כצד לחוזה שאפשר לאכוף בבית משפט בינלאומי, והמדינות המתוקנות, שחברות מסכימות לפעול בהן על סמך הכללים והדינים שך אותה מדינה. אנחנו היינו כל השנים ברשימת המדינות המפותחות, ואנחנו נמצאים בסכנת הידרדות לקבוצת המדינות הראשונה. אין לנו שום כוונה להתחיל לחתום על חוזים עם חברות הגז, כי זה ישקיע על כל ההשקעות הזרות בישראל. הדרך היחידה להציל את מצבנו היא לחזור ולרכוש את אמון המשקיעים על ידי הבטחה שלא יפגעו בהם רגולטורית. זה המחיר של תיקון המוניטין של ישראל שנפגעו.

קנדל דחה בראיון את הטענות על כוחו הגדול של מונופול הגז המסכן את הדמוקרטיה: "איזה כוח בדיוק? עד עכשיו לא ראיתי מה יצא להם מזה שהם כל כך גדולים ומפחידים. להפך: זה רק עלה להם ביוקר. הם מותקפים כל הזמן, והם גם מוותרים כל הזמן. גם בששינסקי, גם במתווה הגז."

במוצ"ש שוב הפגינו כמה אלפי אנשים נגד מתווה הגז במספר מוקדים. בכיכר הבימה בתל אביב נאם החשב הכללי לשעבר ירון זליכה מול כאלפיים מפגינים.

לראיון המלא עם קנדל:   http://www.themarker.com/markerweek/1.2775221


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy