פרסם אצלנו
צור קשר
יום רביעי 24.04.2024
רשות החשמל: 40% מהחשמל ייוצר מתחנות פרטיות
16/11/2015 19:58

רשות החשמל מעריכה שבתוך חמש שנים יגיע ייצור החשמל הפרטי ל-40% מהייצור הכולל. הרשות טוענת שייצור של 10% מהחשמל באנרגיה מתחדשת הוא יעד מעשי, אם כי קיים קושי בהפקת חשמל מאנרגיית רוח ושימוש בביו גז. הרשות פרסמה לראשונה דוח המנתח את מגמות משק החשמל על רכיביו השונים ותחזית לעתיד.

 | חדשות האנרגיה |

מחברי הדו"ח מציינים את ההרעה באמינות רשת החשמל והירידה בהשקעות חברת החשמל. הם קוראים להפרטת יתר ייצור החשמל באמצעות מכירת תחנות הכוח של החברה ויצירת מקטע ייצור תחרותי ראוי .

האנרגיות המתחדשות מהוות כיום כ-2% מייצור האנרגיה בישראל ולהערכת הרשות עד סוף העשור יהווה ייצור האנרגיה המתחדשות 9% מהאנרגיה בישראל לפחות. השגה  מלאה של היעד הממשלתי מותנה במימוש יעדי ההתייעלות האנרגטית על ידי משרדי הממשלה.

תעריפי האנרגיות המתחדשות הופחתו על ידי הרשות בהדרגה משנת 2008 בהתאם לחובת הרשות לאור ירידת המחירים בעולם. ירידה זו חסכה לציבור 13.9 מיליארד ש"ח בתעריף החשמל בעתיד בערך מהוון להיום. הרשות סבורה כי לקביעת התעריף באמצעות מנגנונים תחרותיים, יש עדיפות על פני המשך קביעת תעריפים ליזמות זו על בסיס עלויות נורמטיביות.

קצב עליית הביקוש לחשמל בפועל הואט, כתוצאה מכך, הרזרבה במשק גבוהה בעת הזו והמשך כניסת התחנות הפרטיות צפויים הגדיל עוד את הרזרבה במשק החשמל.

נתח הגז הטבעי בסל הדלקים של ישראל, גדל באופן ניכר בשנים האחרונות, והוא עומד בשנת 2015 על כ- 60% מיצור האנרגיה במשק. המעבר לשימוש נרחב בגז טבעי, הוזיל באופן ניכר את עלויות הייצור, הפחית בכ-13% את פליטת הפחמן הדו-חמצני, ובכ 16%-19% את פליטת התחמוצות. לצד היתרונות הבולטים של המעבר לשימוש בגז, נותרו מספר אתגרים המחייבים פתרון, בכלל זה יתירות צינור הולכת הגז, תנאי הסכמי הגז, עלות הגז והתחייבות הכמות בהסכמים Take or Pay)). פתרון  ממשלתי כולל לסוגיות אלה נדרש  על מנת למנוע השתת עלויות עודפות על הציבור ועל מנת לאפשר יצירת תנאים לתחרות במשק החשמל.

תעריף החשמל הופחת ב-1.2.2015 ב-10%. לירידה זו תרם בעיקר תשלום החוב בגין משבר הגז שהתרחש בין פברואר 2011 לבין אפריל 2013 (בגין האביב הערבי ומחסור באספקת גז מצרי לישראל), והפק השימוש בסולר בשנת 2014. ירידה זו התקזזה מעט עם עלייה בתעריף בגין כניסת אנרגיות מתחדשות ובשל התייקרות הסכמי הגז. בספטמבר 2015 הופחת התעריף בכ-7% נוספים כתוצאה מירידת מחירי הפחם בעולם.

הרשות השלימה עבודה מורכבת לקביעת תעריפים מערכתיים למשק החשמל לצורך מניעת סבסוד בין סוגי הצרכנים, בעידן של תחרות. תעריפים אלו מנעו סבסוד צולב בין צרכני יצרני חשמל פרטי לבין צרכני חברת החשמל ותרמו להוזלת תעריף החשמל לכלל הצרכנים - סך של 450 מליון שקלים שהושב לצרכני חברת החשמל כבר בשנה זו (2015).

באמינות האספקה ברשת הולכת החשמל, חל שיפור בעשור האחרון, אולם בשנת 2014 ניכרת שוב עלייה בדקות אי-אספקה. באמינות רשת החלוקה ניכר הבדל בין אזורים שונים בישראל: אמינות האספקה במחוז דן גבוהה באופן מובהק יותר מאשר אמינות האספקה בפריפריה. רק חלק מן הפער מוסבר על ידי נזקי סופות החורף.

השקעות חברת החשמל הן ברשת החשמל הן במקטע הייצור פחתו בשנים האחרונות. למרות זאת, מספר העובדים בחברת החשמל לא קטן וההתחייבויות הפנסיוניות של החברה גדלו. כתוצאה מזאת, לאורך השנים האחרונות, גדלות ההתחייבויות ארוכות הטווח של חברת החשמל במקום להתייעל.  הרשות תידרש לבחון את שיטת קביעת התעריף לחברת החשמל באופן שיאזן בין הצורך הקריטי של החברה להתייעלות לבין עלות תעריף ראויה. על החברה להתייעל באופן משמעותי על מנת להיערך לאתגרי העתיד, ולשפר את השקיפות בחברה.

התשואות חסרות הסיכון בישראל (ובעולם), נמצאות בשפל היסטורי, ומרווחי האשראי בעת האחרונה, נמוכים גם הם. מכאן שעלות המימון לפרויקטי החשמל עתירי ההון, נמוכה יחסית ותומכת בהשקעה במשק החשמל בעת הזאת. עם זאת, חברת החשמל מגדילה את נתח החוב המגויס מחוץ לישראל כתוצאה ממגבלות ללווה בודד, ומגמה זו מייקרת את התעריף.

 


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy